Leven Lang Leren noodzakelijk voor verduurzaming verpakkingssector

EVMI_Michael Nieuwesteeg Think-Learn-Act

“Méér studenten in het reguliere onderwijs opleiden en veel actiever stimuleren dat werknemers zich continu blijven bijscholen op verpakkingsgebied. Alleen zo kunnen we in Nederland op verpakkingsgebied duurzaam onze milieudoelstellingen halen”, stelt Michaël Nieuwesteeg van het NVC Nederlands Verpakkingscentrum, terwijl de verpakkingssector zich opmaakt de komende jaren een aantal grote uitdagingen aan te pakken.

Daarnaast is de sector bezig met de voorbereidingen voor de jaarlijkse conferentie over HRM en skills development in verpakken (Future of Business Education in Packaging, FBEP). De vijfde editie van deze conferentie vindt plaats op donderdag 14 maart 2019 in Boston, Massachusetts (VS).

Het NVC Nederlands Verpakkingscentrum

Het NVC werd opgericht in 1953 en is gevestigd in Gouda. Bij deze vereniging zijn meer dan vijfhonderd bedrijven aangesloten, variërend van retailer tot recycler en van levensmiddelenfabrikant tot designbureau. Het doel is om gezamenlijk het verpakken in Nederland en daarbuiten te verbeteren.

Duizend verpakkingen per seconde

In Nederland vinden zo'n duizend verpakkingen per seconde plaats. Volgens NVC-voorman Nieuwesteeg zijn dat evenveel kansen om het duurzamer te doen. Bij duurzame ontwikkeling denkt het NVC aan de drie-eenheid People, Planet en Profit. Planet betreft het milieu, Profit het geld en People, dat zijn de mensen. Die laatste groep veroorzaakt de milieuproblemen, en moet volgens de  vereniging ook een oplossing kunnen bieden, op basis van hun kennis, kunde en vaardigheden.

Leven Lang Leren

Naast milieuproblemen zijn er nog talloze andere uitdagingen die volgens het NVC gezamenlijk kunnen worden aangepakt. Zo gaat het verpakken een belangrijke rol spelen in onder meer het verbeteren van de zorg, het ondersteunen van een verantwoorde consumptie, het duurzaam verder laten groeien van de e-commerce en het creëren van nieuwe, effectievere supply chains. Een Leven Lang Leren door de kenniswerkers in de distribuerende handel, en door gebruikers en leveranciers van verpakkingen is daarvoor essentieel.

 
Lees ook
Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

'Holistisch' verenigd naar het jaar 2080

'Holistisch' verenigd naar het jaar 2080

Holistisch’ naar verpakken kijken en met een ‘open mind’ samenwerken, zo hebben ondernemingen de beste kans het jaar 2080 te halen.

Dit zijn de beste trends in de voedingsmiddelenindustrie van 2022

Dit zijn de beste trends in de voedingsmiddelenindustrie van 2022

Plantaardig vlees en een neiging tot duurzaam eten kwamen in 2021 op de voorgrond. Van de samenwerking van de beroemde chef-kok Tom Colicchio met Meati tot de decembergids van The Manual om veganist te worden, de voedingsmiddelenindustrie volgde de tijdgeest constant. Dit jaar zullen er waarschijnlijk meer plantaardig voedsel en duurzame verpakkingen...