Lidl 3 sterren Beter Leven-kaas verkozen tot biologisch product van het jaar

Biologische kaas Lidl

Lidl’s biologische kaas met het 3 sterren Beter Leven-keurmerk is op de Biobeurs verkozen tot biologische product van het jaar. De jury verkoos het product als winnaar omdat Lidl nog een stap verder gaat dan biologisch. De koeien krijgen meer ruimte om natuurlijk verdrag te vertonen en er is aandacht voor het milieu, zoals een rijker grasland en lokaal voer.

In totaal waren er 39 nieuwe biologische producten die streden om de titel ‘biologisch product van het jaar’, vijf producten gingen door naar de finale. Na een korte pitch benoemde de vakjury Lidl’s biologische kaas tot winnaar, juist omdat ze dat stapje verder gaan. De biologische kaas ligt sinds september in de schappen en voldoet aan de hoge eisen van het 3-sterren Beter Leven keurmerk. De supermarktketen sluit niet uit dat ze ook andere zuivelproducten verder zullen verduurzamen.

Jury-lid en retaildeskundige Bart Fischer: “We hebben gekozen voor de biologische kaas van Lidl, omdat ze nog verder gaan dan biologisch. De impact die ze hiermee maken, het samen doen en de lat die ze nóg hoger voor zichzelf en de rest van de sector juichen wij enorm toe."

Van de totaal 39 productinzendingen, gingen er na 13.893 stemmen, vijf finalisten door naar de finale van Bio-productverkiezing 2023. De winnaar werd gekozen door de driekoppige vakjury, bestaande uit Michaël Wilde, directeur van brancheorganisatie Bionext, Bart Fischer retaildeskundige en Evelyn van Leur- Slager Founding Partner at Category & Trade Company.

Het product ‘Ons ei, het ei van dichtbij, van VOF de Zwaanheuvelhoeve’ won de tweede prijs. Wisselwaar Muesli noten & zaden van Udea, met een statiegeld pot voor hun droogwaren, ontving zowel de derde prijs als de publieksprijs. De productverkiezing is door BioNederland in het leven geroepen om nieuwe biologische producten te ondersteunen om hun plek in de markt te vinden, in samenwerking met FoodPersonality, het platform voor managers in de levensmiddelenbranche.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Overheid stelt 26 miljoen euro beschikbaar voor biologische productie en consumptie

Overheid stelt 26 miljoen euro beschikbaar voor biologische productie en consumptie

Half december presenteerde Piet Adema, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, het actieplan ‘Groei van biologische productie en consumptie’ aan de Tweede Kamer. Voor dit plan stelt de minister in 2023 en 2024 26 miljoen euro beschikbaar uit het transitiefonds.

Meer vraag naar biologische melk

Meer vraag naar biologische melk

Volgens Wageningen University & Research groeide de biologische landbouw de afgelopen jaren. Jan Willem van den Berg, Sector specialist Agri bij ING Sector Banking, reageert op dit onderzoek. “Prijsbewuste consument kiest vaker voor biologische melk”.

Worstenmerk Brandt & Levie start sharefunding voor meer duurzame worst

Worstenmerk Brandt & Levie start sharefunding voor meer duurzame worst

Het Amsterdamse biologische worstenmerk Brandt & Levie start een sharefunding campagne om haar internationale- en vegan groeiambities waar te maken. Het merk heeft als doel om ervoor te zorgen dat in 2028 de helft van de worst die in Noordwest-Europese huishoudens wordt gegeten verantwoord is.