Lidl 3 sterren Beter Leven-kaas verkozen tot biologisch product van het jaar

Biologische kaas Lidl

Lidl’s biologische kaas met het 3 sterren Beter Leven-keurmerk is op de Biobeurs verkozen tot biologische product van het jaar. De jury verkoos het product als winnaar omdat Lidl nog een stap verder gaat dan biologisch. De koeien krijgen meer ruimte om natuurlijk verdrag te vertonen en er is aandacht voor het milieu, zoals een rijker grasland en lokaal voer.

In totaal waren er 39 nieuwe biologische producten die streden om de titel ‘biologisch product van het jaar’, vijf producten gingen door naar de finale. Na een korte pitch benoemde de vakjury Lidl’s biologische kaas tot winnaar, juist omdat ze dat stapje verder gaan. De biologische kaas ligt sinds september in de schappen en voldoet aan de hoge eisen van het 3-sterren Beter Leven keurmerk. De supermarktketen sluit niet uit dat ze ook andere zuivelproducten verder zullen verduurzamen.

Jury-lid en retaildeskundige Bart Fischer: “We hebben gekozen voor de biologische kaas van Lidl, omdat ze nog verder gaan dan biologisch. De impact die ze hiermee maken, het samen doen en de lat die ze nóg hoger voor zichzelf en de rest van de sector juichen wij enorm toe."

Van de totaal 39 productinzendingen, gingen er na 13.893 stemmen, vijf finalisten door naar de finale van Bio-productverkiezing 2023. De winnaar werd gekozen door de driekoppige vakjury, bestaande uit Michaël Wilde, directeur van brancheorganisatie Bionext, Bart Fischer retaildeskundige en Evelyn van Leur- Slager Founding Partner at Category & Trade Company.

Het product ‘Ons ei, het ei van dichtbij, van VOF de Zwaanheuvelhoeve’ won de tweede prijs. Wisselwaar Muesli noten & zaden van Udea, met een statiegeld pot voor hun droogwaren, ontving zowel de derde prijs als de publieksprijs. De productverkiezing is door BioNederland in het leven geroepen om nieuwe biologische producten te ondersteunen om hun plek in de markt te vinden, in samenwerking met FoodPersonality, het platform voor managers in de levensmiddelenbranche.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Future Food Group lanceert vernieuwde biologische vleesvervangers

Future Food Group lanceert vernieuwde biologische vleesvervangers

Future Food Group start met het merk The Veggie Lovers voor hun biologische vleesvervangende producten. Tijdens Biofach van 26 tot 29 juli worden de vernieuwde producten van Future Food Group onder het merk geïntroduceerd.

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

Certificeringssysteem voor verkoop onverpakte biologische producten vereenvoudigd

Certificeringssysteem voor verkoop onverpakte biologische producten vereenvoudigd

Minister Staghouwer van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit informeerde de Tweede Kamer op 21 juni in een Kamerbrief over de actuele stand van zaken van de certificering van supermarkten, kleine verkooppunten en speciaalzaken voor de verkoop van onverpakte biologische producten. Verkooppunten die onverpakte biologische producten verkopen, moeten hiervoor...