Lidl aan de slag met Eco-Score

Eco score

Na de Belgische supermarktketen Colruyt waagt ook de Duitse discounter Lidl zich aan de 'Eco-Score'. Een nieuw label dat consumenten wil helpen in één oogopslag een duurzame keuze te maken.

Lidl wil de Eco-Score in 2 etappes invoeren: na overleg met vertegenwoordigers uit de industrie/producenten, samenleving, brancheverenigingen en de Duitse regering zal er een test plaatsvinden in de Lidl-filialen in Berlijn. Afhankelijk van de resultaten wordt de Eco-Score uitgerold naar alle Duitse vestigingen. Lidl zegt ook open te staan voor 'sectorbrede initiatieven' om tot een ecolabel te komen, schrijft RetailDetail.

De Eco-Score lijkt op de eveneens in Frankrijk ontwikkelde Nutri-Score. Een product kan scoren in 5 categorieën, van de donkergroene A tot de felrode E. Op basis van de levenscyclus van producten (inclusief impact op klimaat, biodiversiteit en verbruik van hulpbronnen) en specifieke criteria zoals certificering, herkomst of verpakking, komt de score tot stand. Consumenten kunnen zo tijdens het boodschappen doen in één oogopslag producten vergelijken op duurzaamheid. Als het rekenmodel tenminste klopt, en daar zette het Foodlogpubliek al meteen vraagtekens bij.

Dat de Eco-Score een Franse oorsprong heeft, hoeft niet te verbazen, schrijft Distrifood. In Frankrijk blijkt 78% van de consumenten geen besef of kennis te hebben van de impact die de productie van bepaalde producten op het milieu heeft.

Foodlog

Lees ook
Schuttelaar & Partners en EVMI op zoek naar data

Schuttelaar & Partners en EVMI op zoek naar data

Milieuorganisaties, burgers en overheden: Iedereen lijkt te gruwen van plastic verpakkingen. En zeker van het afval dat dat met zich meebrengt. Waarom blijft het gebruik van plastic dan toch groeien, evenals de afvalberg die dat met zich meebrengt?  Auteur: Erik Kruisselbrink Foto’s: De Brabandere, Colruyt, Erik Kruisselbrink, Pack4food Genoeg...

WNF: Nederland grote aanjager ontbossing

WNF: Nederland grote aanjager ontbossing

Nederland staat in de top 5 van Europese landen die bijdragen aan de wereldwijde ontbossing. Dat stelt het Wereld Natuurfonds in het rapport Stepping Up: The continuing impact of EU consumption on nature.

Vegetarische Slager zit Tony’s op de hielen in duurzaamheidsindex

Vegetarische Slager zit Tony’s op de hielen in duurzaamheidsindex

Met een miniem verschil zit nieuwkomer De Vegetarische Slager Tony’s Chocolonely op de hielen, maar het is het chocolademerk dat voor de vierde keer met de eer van meest duurzame merk van Nederland mag strijken.