Lidl aan de slag met Eco-Score

Eco score

Na de Belgische supermarktketen Colruyt waagt ook de Duitse discounter Lidl zich aan de 'Eco-Score'. Een nieuw label dat consumenten wil helpen in één oogopslag een duurzame keuze te maken.

Lidl wil de Eco-Score in 2 etappes invoeren: na overleg met vertegenwoordigers uit de industrie/producenten, samenleving, brancheverenigingen en de Duitse regering zal er een test plaatsvinden in de Lidl-filialen in Berlijn. Afhankelijk van de resultaten wordt de Eco-Score uitgerold naar alle Duitse vestigingen. Lidl zegt ook open te staan voor 'sectorbrede initiatieven' om tot een ecolabel te komen, schrijft RetailDetail.

De Eco-Score lijkt op de eveneens in Frankrijk ontwikkelde Nutri-Score. Een product kan scoren in 5 categorieën, van de donkergroene A tot de felrode E. Op basis van de levenscyclus van producten (inclusief impact op klimaat, biodiversiteit en verbruik van hulpbronnen) en specifieke criteria zoals certificering, herkomst of verpakking, komt de score tot stand. Consumenten kunnen zo tijdens het boodschappen doen in één oogopslag producten vergelijken op duurzaamheid. Als het rekenmodel tenminste klopt, en daar zette het Foodlogpubliek al meteen vraagtekens bij.

Dat de Eco-Score een Franse oorsprong heeft, hoeft niet te verbazen, schrijft Distrifood. In Frankrijk blijkt 78% van de consumenten geen besef of kennis te hebben van de impact die de productie van bepaalde producten op het milieu heeft.

Foodlog

Lees ook
HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

Het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy gaat samen met Bamboo Brands een Consumer Behaviour Lab opzetten. Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende methoden die studenten en professionals ondersteunen in het bedenken, ontwerpen en vermarkten van gezond en duurzaam voedsel voor consumensen.

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...

SMK vraagt aandacht voor keurmerk On the way to PlanetProof

SMK vraagt aandacht voor keurmerk On the way to PlanetProof

Een kwart van de Nederlandse consumenten kiest bewust voor producten met een keurmerk. Ruim 1 op de 3 koopt deze structureel, met name groente, fruit, eieren en zuivel. Dat blijkt uit onderzoek van Bloakes in opdracht van SMK (Stichting Milieukeur), ontwikkelaar en beheerder van On the way to PlanetProof.