Lidl aan de slag met Eco-Score

Eco score

Na de Belgische supermarktketen Colruyt waagt ook de Duitse discounter Lidl zich aan de 'Eco-Score'. Een nieuw label dat consumenten wil helpen in één oogopslag een duurzame keuze te maken.

Lidl wil de Eco-Score in 2 etappes invoeren: na overleg met vertegenwoordigers uit de industrie/producenten, samenleving, brancheverenigingen en de Duitse regering zal er een test plaatsvinden in de Lidl-filialen in Berlijn. Afhankelijk van de resultaten wordt de Eco-Score uitgerold naar alle Duitse vestigingen. Lidl zegt ook open te staan voor 'sectorbrede initiatieven' om tot een ecolabel te komen, schrijft RetailDetail.

De Eco-Score lijkt op de eveneens in Frankrijk ontwikkelde Nutri-Score. Een product kan scoren in 5 categorieën, van de donkergroene A tot de felrode E. Op basis van de levenscyclus van producten (inclusief impact op klimaat, biodiversiteit en verbruik van hulpbronnen) en specifieke criteria zoals certificering, herkomst of verpakking, komt de score tot stand. Consumenten kunnen zo tijdens het boodschappen doen in één oogopslag producten vergelijken op duurzaamheid. Als het rekenmodel tenminste klopt, en daar zette het Foodlogpubliek al meteen vraagtekens bij.

Dat de Eco-Score een Franse oorsprong heeft, hoeft niet te verbazen, schrijft Distrifood. In Frankrijk blijkt 78% van de consumenten geen besef of kennis te hebben van de impact die de productie van bepaalde producten op het milieu heeft.

Foodlog

Lees ook
Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.

Duurzame diepvriesmaaltijd-leverancier Freasy krijgt investering

Duurzame diepvriesmaaltijd-leverancier Freasy krijgt investering

Freasy, verstrekker van kant-en-klare diepvriesmaaltijden, ontvangt groeikapitaal om de online verkoop verder op te schalen. Het is de eerste investeringsronde voor het Rotterdamse bedrijf.

Voor het eerst producten met Eco Score-label in de supermarktschappen

Voor het eerst producten met Eco Score-label in de supermarktschappen

Lidl is gestart met de pilot ‘Eco-Score’ en is daarmee de eerste supermarktketen in Nederland die het label introduceert. Consumenten kunnen in één oogopslag zien wat de ecologische impact is van een product. De pilot loopt van 2 augustus tot 31 oktober 2021.