Lidl brengt duurzame cashewnoten op de markt

Lidl Johnny Cashew

Lidl lanceert de duurzame cashewnoot Way to Go Cashew. Bij de totstandkoming werkte Lidl samen met Fairtrade en Johnny Cashew Nederland. De cashewnoten zijn volledig Fairtrade gecertificeerd, de boeren ontvangen een vaste Fairtrade prijs en Fairtrade premie. Daarnaast betaalt Lidl nog een aanvullende premie.

De Way to Go Cashew is volgens Lidl de eerste eerlijke en duurzame cashewnoot. Dankzij de samenwerking met Johnny Cashew vindt zowel de productie als verwerking volledig plaats in Afrika. Daarmee wordt de CO2 uitstoot van transport met 57% gereduceerd, omdat de cashewnoten niet meer in Azië gepeld worden. Met de hulp van onder andere RVO, de Rabobank en de Universiteit van Wageningen werkt Johnny Cashew samen met Afrikaanse boeren en ondernemers om de infrastructuur voor lokale verwerking op te zetten en een directe markt te vinden voor de Afrikaanse cashews.

Hayo De Feijter, een van de initiatiefnemers van Johnny Cashew: “Onze samenwerking met Lidl is de kick-start geweest voor onze activiteiten. De afzetgarantie van de directe cashews was cruciaal voor ons om met vertrouwen de lokale verwerking op te kunnen starten.”

Lees ook
COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

Zomer 2021 startte de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en haar leden na gesprekken met de toenmalige Ministers van LNV en SZW, vakbonden en de dierenbescherming met het initiatief ‘Naar duurzame arbeid in de vleessector’.

Avocado’s van supermarkt Picnic krijgen extra beschermlaagje voor langere houdbaarheid

Avocado’s van supermarkt Picnic krijgen extra beschermlaagje voor langere houdbaarheid

Online supermarkt Picnic voegt een dun beschermlaagje toe aan avocado’s om deze langer eetbaar te houden. De bescherming is een plantaardig product afkomstig uit de schillen, zaden en pulp van vruchten, dat wordt aangebracht door de Nederlandse leverancier. Klanten van Picnic kunnen de vruchten hierdoor langer gebruiken.

CSM Ingredients presenteert eerste duurzaamheidsverslag

CSM Ingredients presenteert eerste duurzaamheidsverslag

CSM Ingredients, innovatie- en productiebedrijf van food tech ingrediënten, presenteert een nieuwe benadering van duurzaamheid met zijn “Thrive for Impact”-plan. Met dit plan wil het bedrijf een verantwoorde manier van zakendoen waarbij de maatschappij en planeet centraal staan bevorderen. Daarvoor presenteert CSM Ingredients zijn eerste duurzaamheidsverslag...