ARNHEM - Lidl moet stoppen met de verkoop van de transparante emmertjes Oma's yoghurt. Lidl pleegt daarmee inbreuk op het merkrecht van De Zuivelhoeve.
Dat oordeelde de rechter vrijdag in een kort geding dat De Zuivelhoeve had aangespannen.
De transparante emmervormige verpakking yoghurt met een laag vruchten op de bodem is door De Zuivelhoeve als vormmerk gedeponeerd.
De voorzieningenrechter oordeelt op grond van marktonderzoek dat De Zuivelhoeve heeft laten uitvoeren dat De Zuivelhoeve door inburgering een merkrecht heeft verkregen. Uit dat onderzoek blijkt namelijk dat een aanmerkelijk deel van de consumenten 'onderlegde' yoghurt in een transparant emmertje associeert met de onderlegde Boer'n Yoghurt van De Zuivelhoeve.
Combinatie
Het gaat daarbij volgens de rechter om de combinatie van de driedimensionale emmervormige verpakking, de transparantie daarvan en het daardoor zichtbare beeld van een donkergekleurde laag vruchten die contrasteert met de witte laag yoghurt. De rechter stelt dat de emmervorm, de transparantie en het beeld van onderlegde yoghurt ieder op zich geen onderscheidend vermogen bezitten en niet gemonopoliseerd kunnen worden.
Volgens de voorzieningenrechter is het door de Lidl verkochte transparante emmertje met onderlegde yoghurt nagenoeg identiek en wordt daarmee inbreuk gemaakt op het merkrecht van De Zuivelhoeve. Lidl mag de transparante emmertjes onderlegde yoghurt niet meer te verkopen.
Een artikel over het proces is te lezen in Elsevier Voedingsmiddelen Industrie van 18 september.
Lees ook:
- Zuivelhoeve blij met winnen proces (28 augustus 2009)
- Lidl betreurt verliezen emmer-geding (28 augustus 2009)
- Lidl hangt schadeclaim Zuivelhoeve boven hoofd
Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
- Stem mee op de stelling:
- Producten moeten beter worden beschermd tegen me-too's van retailers. Stem mee!