Consument geeft voorkeur aan rode verpakking voor lightproducten

29 maart 2017

Lightproducten zitten meestal in (licht)blauwe verpakkingen. Uit onderzoek van Humane voeding blijkt dat dit niet de beste kleurkeuze is. Consumenten vinden lightproducten in een rode verpakking aantrekkelijker. Dit meldt het blad Resource van Wageningen UR. Volgens onderzoekster Irene Tijssen proeven mensen eerst met de ogen: "De kleur van de verpakking bepaalt mede wat we van een product verwachten. Er is ooit voor gekozen om lightproducten een lichtblauwe verpakking te geven, maar er is eigenlijk nooit gekeken of dit wel de juiste boodschap overbrengt."

Het onderzoek

In samenwerking met Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijke Onderzoek (NWO), Unilever en Friesland Campina onderzocht Tijssen hoe je gezondere producten aantrekkelijker kunt maken door de kleur van de verpakking aan te passen. Ze voerde twee proeven uit met bestaande verpakkingen van yoghurtdrank en rookworst waar ze variaties in de tint, helderheid en kleur aanbracht.

Rode verpakking

Deelnemers vonden over het algemeen de verpakkingen met warmere (rode), verzadigde en minder heldere kleuren het aantrekkelijkst. Er zijn ook andere eigenschappen van de verpakking die hier een rol in spelen, zoals vorm, merk, prijs en label. Veel van onze keuzes berusten volgens Tijssen op aangeleerde patronen en associaties. "Als mensen een lichtblauwe verpakking zien, verwachten ze een gezonder, maar wellicht ook een minder lekker product. Door de kleur aan te passen kunnen we deze vooroordelen wegnemen en mensen een duwtje in de goede richting geven." aldus Tijssen.

Lees ook:

   

Altijd op de hoogte blijven?