‘Light’ zorgt ook op lange termijn voor meer consumptie

13 mei 2016

Dat consumenten meer chips eten zodra ze zijn overgeschakeld op een light-variant was al bekend, maar nu blijken ze dat een jaar na die overstap nog steeds te doen, stelt onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen.

De onderzoekers adviseren dan ook, dat de overheid in hun campagnes tegen overgewicht voorzichtig moet zijn met het aanprijzen van light-producten.

Caloriearme varianten van snoep, frisdrank en chips leiden óók op de lange termijn tot overconsumptie, zeggen de onderzoekers, waaronder de Groningse marketinghoogleraar Peter Verhoef. Ze dragen dus niet bij aan de vermindering van overgewicht.

De consumenten die zijn overgestapt eten namelijk niet alleen méér van de light-versie, maar kopen vaak ook deels weer de vertrouwde variant van hun product. Gemiddeld kopen consumenten het jaar ná de eerste aankoop 13 procent meer calorieën dan het jaar daarvoor, stellen de onderzoekers.

Aankoopgegevens

Het onderzoek baseert zich op de aankoopgegevens van marktonderzoeksbureau GfK. De onderzoekers kozen die huishoudens die net waren overgestapt op light chips en telden voor langere tijd de hoeveelheid calorieën die daarmee gepaard gingen.

Hoewel het onderzoek focuste op light chips, zijn de conclusies ook door te trekken naar andere ‘genotsproducten’, zoals snoep en frisdrank, stelt Verhoef. De resultaten zijn volgens hem ook van toepassing op andere West-Europese landen en de Verenigde Staten.

Contraproductief

De claim van de voedingsmiddelenindustrie dat er in hun light-producten minder calorieën per 100 gram in zitten mag dan kloppen, maar omdat er meer van wordt opgepeuzeld, werkt die claim contraproductief, aldus Verhoef.

"Mensen voelen zich schuldig als ze iets eten waar ze dik van worden, maar als ze overschakelen op light blijken ze er meteen meer van te consumeren. Vervolgens wordt dat een gewoonte, waarbij ze na een jaar niet alleen meer eten van de light-versie, maar vaak deels ook weer van de gewone variant."

Psychologisch effect

Verhoef en zijn collega’s stellen dat de overheid voorzichtig moet zijn bij het aanprijzen van lightproducten. "Light is niet slecht maar we moeten ons bewust zijn van het psychologische effect van die claim", legt Verhoef uit.

"Als we willen dat mensen met overgewicht ook daadwerkelijk minder calorieën binnenkrijgen, moeten we ze beter voorlichten."

Het is voor het eerst dat een dergelijk langetermijneffect wetenschappelijk is vastgesteld. De resultaten van de studie worden eind dit jaar gepubliceerd in het International Journal of Research in Marketing.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?