‘Logistiek is margekiller bij webwinkel food’

12 september 2014

Supermarkten krijgen het afhandelen van bestellingen via internet financieel niet rond. “Webwinkellogistiek is de grootste margekiller voor online levensmiddelen”, concludeert Walther Ploos van Amstel. Ook Strategy& is kritisch in een eigen rapport.

“Het regelen van de logistiek vanuit de winkel is kansloos”, schrijft Ploos van Amstel, hoogleraar Logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, in Twinklemagazine.

'Kan niet uit'

Hij liet voor Jumbo een groep logistiek controllers de webwinkel doorrekenen. Met een bezorgbudget van 10 euro per order kwamen de controllers echter niet uit. Directe levering met bestelauto’s vanuit enkele grote distributiecentra in de Benelux was te kostbaar en de afstand naar de woonwijken bleek te groot.

Afhalen lijkt een goede optie, maar de kosten van de afhaalcentra blijken te hoog. Bovendien wil de consument bij het afhalen niet snel 5 euro ‘bezorgkosten’ betalen.

De controllers raden Jumbo aan om het orderverzamelen grootschalig te regelen. “Doe de bezorging in 2 stappen; eerst naar de rand van de stad of het afhaalpunt en dan naar de consument. Zorg voor de perfecte voorraad. Elke niet perfecte order leidt tot faalkosten, betalingsproblemen en een ontevreden consument.”

'Consument haakt af'

Adviesbureau Strategy& concludeert (onafhankelijk van Ploos van Amstel in een eigen recent rapport) dat de kosten voor een online bestelling van 100 euro, 13 euro hoger liggen dan in de supermarkt. Vooral de kosten van het verzamelen en afleveren van de dagelijkse boodschappen nekken de food webwinkels, stelt het rapport.

Supermarkten kunnen hun online bedrijfsresultaat verbeteren als ze hun aanbod en hun organisatie afstemmen op een specifieke klantendoelgroep en het type aankoop, stelt het rapport.

Volgens Strategy& maken supermarkten nog te weinig echte keuzes over wie ze op welke manier willen bedienen. Zo krijgt de op gemak gerichte consument te weinig kwaliteit en service, hoewel hij er wel voor zou willen betalen. De prijsbewuste consument haakt af, omdat er te veel complexiteit (en dus hoge kosten) in het systeem zit.

Het resultaat is dat de meeste consumenten toch maar weer boodschappen in de winkel doen.

'Marginaal bestaan'

Ploos van Amstel stelt dat veel webwinkels een marginaal bestaan leiden. “Sligo en Vomar trokken net de stekker uit hun webwinkel. Truus.nl legde al eerder het lootje, net als vele andere verswebwinkels.”

Albert Heijn kondigde in juli aan 10 nieuwe afhaalpunten te openen, maar die zitten alle in bij de eigen supermarkten. “Bij webwinkels voor levensmiddelen in de VS en Engeland is het ook sappelen”, vertelt hij. “Weblogs zijn kritisch over de plannen van Amazon Fresh. De meest vriendelijke reactie was nog ‘kansloos’.”

Lees ook:

Manier afhandelen e-order bepaalt versverpakking (4 september 2014)

Foodfabrikant moet producten e-proof maken (25 juni 2014)

‘Online shopping trend van de toekomst’ (6 december 2013)

Altijd op de hoogte blijven?