Lotus stapt in Natural Balance Foods

19 augustus 2015

Lotus Bakeries gaat een strategisch partnerschap aan met het Britse Natural Balance Foods (NBF). Daarvoor heeft het Belgische bedrijf ruim 67% van de aandelen verworven.

Beide partners beschouwen de transactie als het bundelen van hun krachten op lange termijn. Het DNA van de merken ongewijzigd zal blijven.

NBF staat met merknamen Nākd en Trek bekend om zijn ‘wholefood’ tussendoortjes. Dit zijn vooral repen op basis van 100 procent natuurlijke ingrediënten.

Verkoop verdrievoudigd

Het Britse bedrijf, opgericht door de Californische broers Jamie en Greg Combs, heeft de afgelopen drie jaar de verkoop weten te verdrievoudigen, vooral door een sterk gegroeide vraag in Britse supermarkten. Het bedrijf heeft zo’n 40 medewerkers.

De netto omzet van NBF bedroeg vorig jaar 20 miljoen Britse pond (zo’n 28 miljoen euro). Voor dit jaar wordt gerekend op 33 miljoen pond (46 miljoen euro). De prijs die is betaald vertegenwoordigt zo’n 1,8 keer de verwachte netto omzet.

Peijnenburg, Biscoff

Lotus heeft merken als Lotus, Peijnenburg en Annas, haalt een omzet van 347,9 miljoen euro en telt wereldwijd 1291 medewerkers. In het Verenigd Koninkrijk brengt Lotus vooral Biscoff koeken en pasta op de markt.

Via de Lotus-verkoopkantoren (in 15 landen), krijgt NBF toegang tot verdere groeimogelijkheden buiten het Verenigd Koninkrijk. De twee broers zullen het bedrijf blijven leiden.

Lotus verwierf de aandelen van externe, niet-actieve investeerders. Jamie en Greg Combs behouden het merendeel van hun aandelen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?