LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

Beeld: Pixabay

De LTO liet de houding van consumenten ten aanzien van duurzaamheid onderzoeken. Hieruit blijkt dat een groot deel van de consumenten aangeeft duurzaam te willen consumeren. Een veel kleiner deel lijkt dit ook daadwerkelijk te doen. De LTO geeft aan dat verduurzamingsbeleid zich niet alleen op de agrarische sector moet richten.

Onderzoek

Het onderzoek van LTO suggereert een zogenaamd attitiude-behaviour-gap bij consumenten. Zij geven aan iets te willen doen, maar doen dit niet daadwerkelijk. Dit onderzoek richtte zich op duurzaam boodschappen doen. Een groot deel van de 1558 ondervraagden vindt dit van belang. Zo wil 62% van de consumenten kiloknallers uit de schappen, vindt 59% seizoensproducten belangrijk, koopt 44% bewust Nederlandse producten, 34% biologische producten en 46% scharrelproducten. Echter geeft slechts 24% van de respondenten aan dat ze etiketten leest om te bepalen hoe duurzaam een product is.

LTO

De LTO geeft aan de hand van dit onderzoek aan dat zij denkt dat verduurzaming niet alleen uit de agrarische sector moet komen. De organisatie geeft aan dat boeren wel op een duurzame manier landbouw willen bedrijven, maar dat dit hen met de huidige prijzen haast onmogelijk wordt gemaakt. Het consumentenonderzoek geeft volgens de LTO aan dat de consument bereid is meer te betalen voor haar eten. Dit zou het makkelijker maken voor de land -en tuinbouw om duurzaam te boeren.

Bron: LTO

Lees ook
Europeaan onderschat eigen impact op milieu

Europeaan onderschat eigen impact op milieu

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig invloed heeft op het milieu. Een groot deel van hen zegt echter wel rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. BEUC onderzocht via een enquête de mening van Europese consumenten...

Kweekvis duurzamer dan gedacht volgens nieuwe FIFO-methode

Kweekvis duurzamer dan gedacht volgens nieuwe FIFO-methode

Wetenschapper Björn Kok ontwikkelde een nieuwe methode om te berekenen hoeveel kilo wilde vis nodig is voor één kilo kweekvis. Hieruit komt het beeld naar voren dat kweekvis duurzamer is dan gedacht.

Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Supermarktketen Jumbo introduceert een eigen huismerklijn visconserven met MSC-keurmerk. Hiermee zet de supermarktketen een nieuwe stap in het verduurzamen van het visaanbod. Eerder kregen de verse en diepvriesvis van het Jumbo Huismerk al het duurzaamheidskeurmerk toegewezen.