Maaltijdboxleveranciers erkennen bedenktermijn abonnement

12 mei 2016

Zes aanbieders van maaltijdboxen hebben toegezegd zich te gaan houden aan de wettelijke bedenktermijn voor het afsluiten van een abonnement. Consumenten kunnen binnen twee weken af van een abonnement op een maaltijdbox.

De zes aanbieders zijn: Beebox, HelloFresh, de Krat, Marley Spoon, Mathijs Maaltijdbox en Streekbox. Ze hebben aangegeven consumenten ook actief te gaan informeren over de bedenktijd en over de andere voorwaarden van het abonnement. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft dit afgedwongen bij de aanbieders van maaltijdboxen.

"Steeds vaker worden producten zoals maaltijdboxen in de vorm van een abonnement aangeboden. Consumenten moeten weten dat je je kunt bedenken als je een abonnement hebt afgesloten. Ook als het om verse producten gaat", zegt ACM-bestuurslid Anita Vegter.

De markt voor maaltijdboxen is een groeiende markt. Steeds meer consumenten nemen boxen af met daarin ingrediënten voor maaltijden met de bijbehorende recepten. Consumenten worden op straat of telefonisch benaderd door een aanbieder van maaltijdboxen en gaan dan een abonnement aan waarbij zij wekelijks een maaltijdbox afnemen. ACM ontving via ConsuWijzer steeds meer meldingen van consumenten die ongewild aan een abonnement op een maaltijdbox vast zaten. ACM heeft onderzoek gedaan naar de voorwaarden van zo’n abonnement. ACM constateerde dat veel aanbieders ten onrechte geen bedenktijd aanboden op het abonnement en daar ook niet duidelijk over waren.

De twee weken bedenktijd begint op de dag van ontvangst van de eerste maaltijdbox. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht moet hij binnen veertien dagen na ontvangst van de eerste box het abonnement opzeggen. Dit kan zonder opgave van redenen. De aanbieder moet hem over deze procedure actief informeren en hem een zogenaamd ‘herroepingsformulier’ verstrekken. Voor de maaltijdboxen die binnen die veertien dagen al geleverd zijn, moet de consument wel betalen als de aanbieder hem daarover vooraf duidelijk heeft geïnformeerd, aldus ACM.

Lees ook:

Maaltijdboxen: einde aan de keuzestress? (1 december 2015) Premium 

 

Altijd op de hoogte blijven?