Machinebouwer in vleesverwerkende industrie zet in op data

slachthuis_bron: Pixabay

Machinebouwer Marel mikt op een omzetgroei van 12% per jaar tussen nu en 2026. Dit willen ze bereiken door meer machines te leveren aan de groeiende industrie, maar vooral door meer data te delen tussen verwerkers en supermarkten.

Het IJslandse bedrijf Marel levert machines en productielijnen voor de slacht en verwerking van vis, vlees en pluimvee. Zijn apparaten houden data bij van onder andere aantallen, gewichten, kwaliteit, herkomst en bestemming van de producten die het verwerkt. Deze wereldwijde informatiestromen wil het bedrijf meer en beter benutten.

“Na schandalen in de vleesindustrie, zoals in 2014 met paardenvlees dat als rundvlees werd verkocht, is de behoefte aan informatie en traceerbaarheid groter geworden,” zegt topman Árni Oddur Thórdarson in het Financieel Dagblad. “De consument wil weten wat ze eet, wat de herkomst is, welke voedingswaarden ze binnenkrijgen en of het product veilig is.” Daar wil het bedrijf met zijn data op inspelen.

Aanbod bepalen door vraag

De data kan ook nuttig zijn voor veehouders en vissers, verwerkers en supermarkten. Op dit moment wordt de verkoop nog erg gestuurd door (kortings)acties. Dat is inefficiënt en zorgt voor een onnodig risico op verspilling. Wanneer data wordt ingezet om de vraag te bepalen kan gerichter worden geproduceerd. “Als korting niet werkt wordt het product weggegooid. Dat is zonde en onnodig. Ik zie het voor me dat we op vrijdag produceren wat de supermarkten in het weekend nodig hebben.”

Op dit moment heeft Marel een project lopen met de Amerikaanse supermarktketen Costco om een keten in pluimvee te starten.

Lees ook
Digitaal professionaliseren

Digitaal professionaliseren

Plant Manager Peter heeft het be­grepen. Hun fabriek moet mee in de vaart der volkeren: digitaliseren, datagedreven gaan werken. Dát is wat Peter wil. Professionaliseren. Digi-professionaliseren noemt Peter het. Doen ze het niet, dan zal de fabriek het onherroepelijk afleggen tegen al die organisaties die wél op tijd de stap naar een centraal informatiesysteem...

NVWA: Structurele veranderingen noodzakelijk voor duurzame visketen

NVWA: Structurele veranderingen noodzakelijk voor duurzame visketen

Voor een duurzame en toekomstbestendige visketen zijn structurele verandering noodzakelijk. Die conclusie trekt Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) op basis van de analyse ‘De Visketen in Beeld’.

PTC, PDSVISION en Electrolux Professional werken aan digitaal transformatieproject

PTC, PDSVISION en Electrolux Professional werken aan digitaal transformatieproject

PTC en PDSVISION hebben een partnerschap gesloten voor digitale transformatie met Electrolux Professional, de Zweedse fabrikant van professionele keuken- en wasapparatuur.