Manier afhandelen e-order bepaalt versverpakking

4 september 2014

De beste verpakking voor koel- en versproducten is afhankelijk van de manier waarop retailers online bestellingen afhandelen. Laten bezorgen, zelf bezorgen of door consumenten laten ophalen, vereisen elk vaak weer andere verpakkingsoplossingen. Ook een rijdende winkel kan een optie zijn bij bezorging.

Dat blijkt uit het afstudeerproject van twee 4e-jaars studenten Food Packaging bij HAS Hogeschool dat samen met Bunzl Retail & Industry is verricht. Voornaamste conclusie is dat standaard kiezen voor één soort verpakkingsoplossing voor food bij e-commerce niet werkt.

Centrale vraag in het onderzoek was ‘wat is de beste manier om vers-, koel- en diepvriesproducten op de juiste temperatuur bij de consument te krijgen?’

Verpakkingen testen

De studenten spraken met ondernemers in foodretail en met consumenten. Ze testten diverse verpakkingsmogelijkheden op het gebied van hygiëne, temperatuur en materiaalsamenstelling. Het onderzoek biedt ook inzicht in wetgeving en hygiëne-eisen rond verpakkingen.

E -commerce in food kent 3 soorten logistieke stromen: laten verzenden door een extern bedrijf, zelf bezorgen of laten afhalen, meldt Annelies Clements van Bunzl.

Als retailers boodschappen door anderen laten bezorgen, blijken veel verpakkingsopties goed te werken, concludeert het onderzoek. Hier zitten de verschillen met name in de kosten, mate van duurzaamheid en marketingmogelijkheden.

Bij het zelf bezorgen is een goede koeltas essentieel, al is het dan ook belangrijk dat deze in de juiste transportkrat past.

Rijdende winkel

Het onderzoek opteert ook een opmerkelijk advies bij het bezorgen door retailers: de terugkeer van de rijdende winkel. “Het bezorgen van verse producten zou op die manier goed kunnen worden gecombineerd met de verkoop van een aantal (verse) impulsproducten.”

De afstudeerders concludeerden dat voor retailers die zelf bezorgen, de door Bunzl ontwikkelde koeltas de meest duurzame oplossing is, als gekeken wordt naar gebruik, vervoer en materiaal. De koeltas werkt volgens een retoursysteem en is tot 100 keer herbruikbaar.

Een koeltas is ook een interessante optie wanneer klanten de boodschappen zelf ophalen. “De meest voor de hand liggende keuze is daarbij wellicht om de klant zijn eigen tas te laten meenemen, maar veel supermarkten en food retailers willen de klant meer bieden”, vertelt Clements.

Bunzl heeft al enkele koelverpakkingen voor food, maar wil het assortiment uitbreiden voor de 3 logistieke stromen.

Veel supermarkten zijn bezig om hun e-commerce-activiteiten verder uit te breiden, stelt Clements. Ze lopen echter geregeld aan tegen de ‘uitdaging’ om versproducten goed gekoeld bij de klant te krijgen. Toch moet hier over nagedacht worden, want online boodschappen doen is volgens haar echt de toekomst.

Lees ook:

Foodfabrikant moet producten e-proof maken (25 juni 2014)

‘Online shopping trend van de toekomst’ (6 december 2013)

Spar start thuisbezorging dieetmaaltijden (22 oktober 2013)

PostNL wil levensmiddelen bezorgen (22 juli 2013)

   

Altijd op de hoogte blijven?