'Marges in voedingsindustrie staan onder druk, ondernemers moeten actief handelen'

Vertrouwen producenten CBS en ING

Ondernemers in de voedingsindustrie zijn minder optimistisch. “Marges in voedingsindustrie staan onder druk”, zegt Ceel Elemans is Sector specialist Food bij ING Sector Banking, “ondernemers moeten actief handelen.”

“Het producentenvertrouwen in de voedingsindustrie blijft in januari ruim onder het niveau van de gehele industrie. Dat heeft alles te maken met vraagontwikkelingen waardoor ondernemers vooral somberder zijn gestemd over hun orderpositie. Voortdurende hoge energielasten en arbeidsmarktkrapte werken ook niet mee.

Daarom moeten ondernemers een heldere prijs- en communicatiestrategie hanteren naar hun afnemers en toeleveranciers. De marges blijven in 2022 onder druk staan.

Voor de voedingsindustrie is doorbelasting van kosten lastig, zeker tijdens lopende contracten. Foodretail heeft een grote inkoopmacht waar moeilijk doorheen is te breken. De consument wil geen lege schappen zien, zoals met Nestlé-producten die nu minder verkrijgbaar zijn. Voor de voedingsbedrijven is aanpassing van afzetprijzen snel nodig, zeker nu de kostenstijgingen langer lijken te gaan duren. Om te zorgen dat marges niet verdampen en de winstgevendheid op niveau blijft.

Wanneer bedrijven eerder al langlopende contracten hebben afgesproken, is het raadzaam het gesprek met afnemers en leveranciers aan te gaan. In deze periode van langer durende hoge kosten heeft een scherpe actuele prijsstrategie de hoogste prioriteit. Uiteindelijk moet dit ook leiden tot een evenwichtige margeverdeling over de hele keten. De producent verdient een faire vergoeding, maar moet de stijgende kosten wel goed kunnen onderbouwen.”

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Kabinet komt met Nationaal Programma Verduurzaming Industrie

Kabinet komt met Nationaal Programma Verduurzaming Industrie

Het kabinet ziet veel kansen voor de industrie om verder te verduurzamen en komt daarom met het Nationaal Programma Verduurzaming Industrie. Hiermee wil de overheid meer regie nemen en te zorgen voor meer samenhang tussen verschillende initiatieven.

Voedingsmiddelenindustrie in de media | Week 12-2023

Voedingsmiddelenindustrie in de media | Week 12-2023

Consumenten kiezen vaker voor een huismerk, ontwikkelingen in de biotechnologie,’s werelds eerste bananenfabriek en een hogere sojaoogst. Wat lazen we afgelopen week? Een greep uit de media.

Voedingsindustrie in de media | Week 11-2023

Voedingsindustrie in de media | Week 11-2023

Groene transitie binnen de voedingsmiddelenindustrie, onderzoek naar risico’s van ‘nieuwe’ plantaardige voeding en het voedselsysteem kan met 1 graad bijdragen aan de opwarming van de aarde. Wat lazen we afgelopen week? Een greep uit de media.