'Marges in voedingsindustrie staan onder druk, ondernemers moeten actief handelen'

Vertrouwen producenten CBS en ING

Ondernemers in de voedingsindustrie zijn minder optimistisch. “Marges in voedingsindustrie staan onder druk”, zegt Ceel Elemans is Sector specialist Food bij ING Sector Banking, “ondernemers moeten actief handelen.”

“Het producentenvertrouwen in de voedingsindustrie blijft in januari ruim onder het niveau van de gehele industrie. Dat heeft alles te maken met vraagontwikkelingen waardoor ondernemers vooral somberder zijn gestemd over hun orderpositie. Voortdurende hoge energielasten en arbeidsmarktkrapte werken ook niet mee.

Daarom moeten ondernemers een heldere prijs- en communicatiestrategie hanteren naar hun afnemers en toeleveranciers. De marges blijven in 2022 onder druk staan.

Voor de voedingsindustrie is doorbelasting van kosten lastig, zeker tijdens lopende contracten. Foodretail heeft een grote inkoopmacht waar moeilijk doorheen is te breken. De consument wil geen lege schappen zien, zoals met Nestlé-producten die nu minder verkrijgbaar zijn. Voor de voedingsbedrijven is aanpassing van afzetprijzen snel nodig, zeker nu de kostenstijgingen langer lijken te gaan duren. Om te zorgen dat marges niet verdampen en de winstgevendheid op niveau blijft.

Wanneer bedrijven eerder al langlopende contracten hebben afgesproken, is het raadzaam het gesprek met afnemers en leveranciers aan te gaan. In deze periode van langer durende hoge kosten heeft een scherpe actuele prijsstrategie de hoogste prioriteit. Uiteindelijk moet dit ook leiden tot een evenwichtige margeverdeling over de hele keten. De producent verdient een faire vergoeding, maar moet de stijgende kosten wel goed kunnen onderbouwen.”

Lees ook
Consument gaat meer betalen voor voeding

Consument gaat meer betalen voor voeding

Naast de hoge prijzen voor energie en grondstoffen exploderen nu ook de opslagkosten voor voeding. Het gevolg is volgens Ceel Elemans, sector specialist Food bij ING Sector Banking, dat de consument nog meer betalen voor voeding. Hieronder legt hij uit hoe het zit.

Dreigend CO2-tekort voor drank-, vlees- en voedingsindustrie

Dreigend CO2-tekort voor drank-, vlees- en voedingsindustrie

Er dreigt een tekort aan CO2 voor de drank, vlees- en voedingsindustrie, meldt De Tijd. CO2 wordt onder andere gebruikt voor droogijs, de prik in cola, de bruis in bier, en de verdoving van dieren in slachthuizen.

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren