Marketing

Consumptie groente en fruit in de lift

tomaat

Het CBL en GroentenFruit Huis, de belangenvereniging van de groente- en fruitsector, zien een stijging in de omzet van groenten en fruit in de supermarkt.

De consument koopt meer groenten en fruit in de supermarkt waardoor het verkochte volume stijgt. Daarnaast kiest de consument ook steeds vaker voor gemak (panklaar of gesneden groenten) waardoor ook de omzet harder stijgt, aldus het CBL en GroentenFruit Huis.

De omzet in de supermarkt aan verse aardappelen, groente en fruit is in 2016 is met 7,6 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Schijf van Vijf

De cijfers die marktonderzoeksbureau IRI heeft verzameld voor GroentenFruit Huis en het CBL laten zien dat het grootste deel van de producen die in de nieuwe Schijf van Vijf zitten een flinke stijging doormaakt. Op de in maart verschenen nieuwe Schijf van Vijf wordt een consumptie van 250 gram groente aanbevolen. Opvallende stijger is bijvoorbeeld het veelgenoemde handje noten. De consumptie van noten laat een stijging zien van 23 procent.

Speciaalzaken

De groentesector en de supermarktbranche zijn echter nog niet tevreden. De verkoop van groenten in speciaalzaken is de laatste jaren met veertig procent gedaald. Deze volumedaling wordt nog niet geheel door de gestegen verkoop in supermarkten opgevangen. “Daarnaast is bekend dat de gemiddelde Nederlander 127 gram groenten eet in plaats van de aanbevolen 250 gram. Een groot deel van de gegeten groenten komt ook nog eens voor de rekening van een kleine groep ‘heavy buyers’. De gezondheidswinst valt te halen in de groep light-kopers en niet-kopers van groenten en fruit”, aldus beide organisaties.

Lees ook:

Snackgroente kan koekje bij de koffie vervangen (13 december 2016)

Voedingscentrum: Eet meer groente – jaaroverzicht 2016 (Premium) 

Nieuwe Schijf van Vijf: 250 gram groente (22 maart 2016)

 

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *