Marketing
Bonus ALbert Heijn
Foto: Franklin Heijnen*

Het was net voor het weekend een klein relletje in de Nederlandse pers. “Wie zijn product in de bonus wil hebben bij Albert Heijn moet diepe zakken hebben. De leveranciers betalen de supermarkt voor de actie en moeten minimaal 14.250 euro overmaken. Een speciale plek in het oranje bonusschap aan de kop van een rij kost 50.000 euro en wie kiest voor het totaalpakket is tonnen kwijt voor een weekje. De kosten voor de acties worden vaak doorberekend aan de consument,” schreef RTL.

Door Cécile Janssen – Foodlog

Het leek een prachtige scoop. RTL legde de hand op de ‘Samenwerkingstarievenlijst 2018’ van Albert Heijn. Producenten die hun product in de bonus willen krijgen bij Albert Heijn, moeten daarvoor flink in de buidel tasten. Van €14.250 euro voor een enkel product tot €50.000 voor een ‘kopaankleding’ of zelfs €223.000 voor een plekje in de bonusfolder en de tv- en onlinereclames.

Schande! Of toch niet?

“Die kortingen zitten ingecalculeerd in de basisprijs”, zegt retailkenner Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut. Grievink: “Uiteindelijk betaal je er als consument dus zelf voor.” Leveranciers hebben dus nergens last van, al dacht heel Nederland even dat ze zielig zijn. Grievink maakt duidelijk dat de consument zelf voor zijn hang naar acties betaalt.

Albert Heijn liet in een verklaring weten dat “onze leveranciers, waar we vaak al tientallen jaren mee samenwerken, graag adverteren via Albert Heijn. Zij zijn blij met deze extra omzetmogelijkheden. Als je op radio, tv, in een krant of in de supermarkt wil adverteren, kost dat natuurlijk geld. Dus ook als je met de reclames van een supermarkt meegaat. Hier staat een flinke omzetstijging tegenover en daar zijn onze leveranciers blij mee.”

‘Elke supermarkt doet dit’

Is het uniek voor Albert Heijn? In De Volkskrant merkt supermarktkenner Paul Moers op: “Elke supermarkt doet dit. Het kost Albert Heijn een hoop geld om op televisie en radio te adverteren, en op deze manier proberen ze daar wat van terug te verdienen.” De Belgische krant De Morgen stelde vast dat ook de Belgische supers Delhaize, Colruyt en Carrefour “voortdurend onderhandelen met leveranciers over compensaties na promo-acties of een prominente plaats in de schappen.” Volgens Tim Smits, hoogleraar marketingcommunicatie aan de KU Leuven is het “moeilijk zoeken naar een winkelketen die géén dergelijke afspraken heeft met zijn leveranciers.” Retailexpert Gino van Ossel benadrukt dat in vrijwel alle gevallen de leverancier de korting draagt. “Van zowat alle merkproducten die in promotie staan, betaalt het merk de korting, niet de winkel,” zegt hij.

Even opletten en je bent als klant de lachende derde

Alle partijen winnen dus bij dit soort afspraken. De leverancier maakt gebruik van de marketingmogelijkheden in de winkels, de supermarkt krikt zijn verkoopcijfers op.

En die arme klant dan? Die is de lachende derde, schrijft De Volkskrant, als hij het slim speelt. “Wacht geduldig tot uw favoriete wijnmaker straks in Jumbo of Albert Heijn twee flessen voor de prijs van één aanbiedt, en leg dan een voordelig voorraadje aan voor de zomer. Dan krijgt u uw inleg in het marketingbudget van de wijngaard met winst weer terug.” Een nog slimmere klant koopt natuurlijk alleen aanbiedingen en laat andere klanten daar voor betalen. Zulke klanten pakken de echte winst.

*Foto: In de Bonus, Franklin Heijnen, Flickr

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *