Mona begint nieuwjaar met minder suiker

2 januari 2017

FrieslandCampina heeft met hulp van consumenten het hele pudding-assortiment van Mona vernieuwd. Er zit nu minder suiker in en meer natuurlijke ingrediënten. Dit is gepresenteerd op 1 januari met ‘feel good’ reclamespotje 'Een Mona Nieuwjaar!’.

De toetjes zijn tot stand gekomen met de hulp van 2500 consumenten. In een traject van 2 jaar hebben zij meegeholpen door te proeven en de toetjes lekkerder te maken. Zo is de smaak van de frambozenpudding iets frisser en fruitiger geworden, waardoor de frambozen beter uitkomen, legt de Mona-website uit.

Als natuurlijke ingrediënten worden stukjes fruit, amandel en echte chocolade genoemd. Ook is bij de griesmeelpudding de gelatine verwijderd. FrieslandCampina verwacht met het vernieuwde assortiment jaarlijks in totaal 233 ton minder suiker te hoeven gebruiken.

Nieuwjaarsspotje

“Nederland is klaar voor een frisse start vol ambitie, vol plezier en bovenal samen”, aldus Mona in het nieuwjaarsspotje.

In het spotje zijn filmpjes van consumenten opgenomen die via social media hun leukste, grappigste of gezelligste Mona-toetje momenten gedeeld hebben. De winnaars krijgen een toetjespakket.

Suikerhoudend verliest terrein

Eind februari 2016 gaf marktonderzoeker IRI aan dat producten met suiker in de A-merk top 100 terrein aan het verliezen waren. Zo zag Mona de omzet met 10 procent teruglopen.

FrieslandCampina betwijfelde toen of dit door de suikerdiscussie kwam, want er kwamen maar weinig vragen over suiker binnen.

Het concern is in Nederland in 2009 al gestart om de suiker in alle producten, dus ook de Mona-toetjes, terug te dringen. Tussen 2009 en 2015 werd 7 tot 44 procent minder suiker gebruikt.

Kleine stapjes

De suikervermindering gebeurt volgens FrieslandCampina steeds in kleine stapjes, omdat de smaakverandering anders ineens te groot is, waardoor de consument in de verleiding komt een ander merk (met meer suiker) te gaan kopen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?