Marketing
logo Europa

In maart gaat de driejarige imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal.’ van start in Nederland en België. De brede communicatiecampagne is het resultaat van een unieke samenwerking tussen de Nederlandse en Belgische bakkerijbranche en heeft als doel om het volume van de broodconsumptie te stabiliseren. De campagne wordt gefinancierd met steun van de Europese Unie en de verschillende brancheorganisaties.

Imago van brood

De afgelopen jaren liep het imago van brood flinke deuken op. Onder andere dieetboeken, zelfverklaarde voedingsgoeroes en spookverhalen in de (sociale) media zorgden ervoor gezorgd dat het vertrouwen in brood is gedaald. De consument is hierdoor in verwarring geraakt. De campagne zal de consument bevestigen dat brood lekker, veelzijdig, voedzaam, fantastisch in zijn eenvoud en onderdeel van de rijke Europese eetcultuur is.

Ode aan het brood

De komende 3 jaar zet de belevingscampagne de positieve waarden van brood met een ‘ode’ in de schijnwerpers. Via televisie, radio, websites, sociale media, tastings en evenementen zullen miljoenen consumenten worden bereikt. Ook Brood.net zal onderdeel uitmaken van de campagnestrategie. Via de website die vorig jaar ruim 1,1 miljoen bezoekers trok, zal de consument transparante informatie krijgen over brood. Binnen de brede aanpak van de campagne worden ook de wetenschap en voedingskundigen als belangrijke doelgroepen meegenomen.

Unieke samenwerking

In het project participeert een groot aantal organisaties. Namens Nederland zijn hierin de NVB, NBOV en NEBAFA vertegenwoordigd. Vanuit België participeren FBGG (Federatie voor grote bakkerijbedrijven), UNIFA (de vereniging van Belgische fabrikanten en importeurs van grondstoffen voor bakkerij, patisserie, chocolatiers en ijsbereiders), KVBM (De Koninklijke Vereniging der Belgische Maalders), Instituut Brood & Gezondheid VZW en Bakkers Vlaanderen. Nooit eerder werd er door zoveel partijen uit de branches samengewerkt om één doel te bereiken.

NBC en IB&G projectleiders

Het Nederlands Bakkerij Centrum en Instituut Brood & Gezondheid (IB&G) hebben namens ondergetekende partijen het plan ingediend bij de Europese Unie. Beide partijen zullen de komende drie jaar het project begeleiden.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *