Marketing
Roockworst

De Vegetarische Slager vierde vrijdag 3 augustus de presentatie van de eerste vegan Roockworst met een knack op het strand van Scheveningen met een Nieuwvleeschduik. Deelnemers konden na een duik de eerste lichting van de vegan Roockworst proeven. Dit nieuwste product van de Vegetarische Slager ligt vanaf oktober in de Nederlandse supermarkten.

Plantaardige Roockworst

In 2011 won De Vegetarische Slager de Hart Hoofdprijs van Triodos Bank. Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager, beloofde om het prijzengeld van 10.000 euro te investeren in de ontwikkeling van een plantaardige Roockworst. Zeven jaar later is het zover. De grootste uitdagingen bij het ontwikkelen van de plantaardige Roockworst waren de smaak en de ‘knack’.

De worst is gemaakt van onder meer soja, aardappels en tapioca. Aanvankelijk werd nog een receptuur met ei gebruikt (de slager is tenslotte vegetarisch en dan mag een ei), maar dat maakte de structuur korrelig. Uiteindelijk zijn de ontwikkelaars erin geslaagd een helemaal plantaardige worst te maken. Dat werkte zelfs nog beter voor het gewenste mondgevoel.

Over de ‘knack’ willen de ontwikkelaars niet te veel kwijt. “Zonder te veel prijs te geven, ligt het geheim in een plantaardige casting, een vliesje op basis van zeewier die zorgt voor de juiste ‘knack’. Daarnaast hebben de productontwikkelaars ook erg hun best gedaan op de juiste structuur, die moet een beetje vettig zijn. Ook dat is gelukt”, vertelt Amadea Boneschansker, Brand Manager van de Vegetarische Slager.

“Dat we, samen met worstmakers en smaakspecialisten, zeven jaar gewerkt hebben aan dit product, duidt hoeveel belang we hechten aan een goeie Roockworst in alle opzichten”, vertelt Korteweg. “Het is daarmee het product met het langste ontwikkelingstraject uit ons hele assortiment. Nu we de smaak te pakken hebben, brengen we graag meer vegan nieuws in de nabije toekomst.”

RoockworstDe Vegetarische Slager

Sinds 2007 werkt Korteweg met een enthousiast team aan een vegetarische revolutie. Hun ideaal is om met De Vegetarische Slager vleesliefhebbers te laten beleven dat ze helemaal niets hoeven te missen als ze het vlees een of meer dagen achterwege laten. Producten van het merk zijn inmiddels verkrijgbaar bij ruim 4000 verkooppunten in 15 landen wereldwijd. De Roockworst is voorlopig alleen in Nederland verkrijgbaar.

Korteweg werd twee keer Ondernemer van het Jaar en nummer twee in de Duurzame 100 van Trouw (2017). Ook won De Vegetarische Slager de Bronzen Bal in De Telegraaf gehaktballenwedstrijd in een veld van 45 inzendingen, waarvan 44 op basis van echt vlees.

Lees ook:

Britse Waitrose breidt samenwerking met De Vegetarische Slager uit (31 mei 2018)

Vegetarische Slager wint €250.000 in New Food Challenge (22 mei 2018)

Verzetten vleesvervangers de bakens? ()

Samenwerking De Vegetarische Slager en Unox (22 september 2017)

 

 

 

 

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *