Markt plantaardige visvervangers groeit

Vissticks_pixabay

Foto: Maciej Cieslak/Pixabay

De markt voor plantaardige visvangers zit in de lift. Vergeleken met vleesvervangers is deze nog klein, maar de markt is in opkomst. De verwachting is dat deze markt de komende jaren verder gaat groeien. Dat meldt het FD.

Consumenten kiezen vaker voor een plantaardig alternatief. Dat geldt niet alleen voor vlees, maar ook voor vis. Redenen hiervoor zijn overbevissing, de angst voor zware metalen in vis en microplastics. Het aanbod van plantaardige visvangers neemt dan ook toe. In Nederland lanceerden onder andere Veagan Zeastar, Schouten Europe en Novish plantaardige visproducten op de markt. Ook in de Verenigde Staten is de ontwikkeling zichtbaar. Daar werd in de eerste helft van 2021 70 miljoen dollar geïnvesteerd in visvervangers, een verdubbeling van de afgelopen twee jaar. 

Plantaardige visvervangers

Verschillende bedrijven zijn bezig met de ontwikkeling van visvervangers. Hiervoor worden onder andere zeewier, tomaat en soja gebruikt. De producenten streven er niet alleen naar om de smaak en structuur na te maken, maar willen ook de gezonde eigenschappen van vis, zoals omega-3 vetzuren en vitamine B12, in hun producten stoppen. Momenteel liggen de kosten voor veel visvangers nog hoog, maar als er meer markten bijkomen en de productie omhoog gaat gaat dit veranderen. Ook de technologie kan nog verder verbeterd worden

Producenten van plantaardige visvervangers twijfelen er niet aan dat er een omkanteling gaat komen de komende jaren. "Ik denk dat als de zuivelindustrie tien of vijftien jaar geleden had geweten wat haar te wachten stond, ze zich anders had voorbereid. De visindustrie kan in zekere zin juist lering trekken uit wat er met zuivel en rundvlees is gebeurd, want die verandering komt er", besluit Ida Speyer van Mimic Seafood in het FD.

Bron: FD

Lees ook
Europa investeerde 2,2 miljard in eiwittransitie in 2021

Europa investeerde 2,2 miljard in eiwittransitie in 2021

Europese bedrijven die zich bezig houden met voedingsproducten gebaseerd op niet-dierlijke eiwitten wisten in 2021 gezamenlijk meer dan 2 miljard euro aan kapitaal van investeerders aan te trekken, stelt het Good Food Institute Europa (GFI), een organisatie die de verduurzaming van het voedselsysteem wil bevorderen. In 2020 werd er 460 miljoen euro...

Vivera lanceert plantaardige zalmfilet

Vivera lanceert plantaardige zalmfilet

Vivera lanceerde tijdens de Nationale Week zonder Vlees & Zuivel (7 tot en met 13 maart) plantaardige zalmfilet. Tarwe-eiwitten vormen de basis van dit nieuwe product, dat volgens de makers het ‘zalmgevoel’ nabootst.

Albert Heijn voegt 150 nieuwe producten aan plantaardig assortiment toe

Albert Heijn voegt 150 nieuwe producten aan plantaardig assortiment toe

Albert Heijn breidt het plantaardige assortiment uit met 150 nieuwe producten. Daarmee wil de supermarktketen de standaard zetten op plantaardige voeding.