Marqt eerste supermarkt zonder kindermarketing

marqt

Foodretailer Marqt gaat kindermarketing uit de winkels verwijderen. Snoep, koekjes, dranken en andere ongezonde producten die door middel van (getekende) figuurtjes op de verpakking kinderen aanspreken, worden uit de schappen gehaald. Marqt is naar eigen zeggen de eerste supermarkt die deze maatregel neemt.

Alliantie Stop kindermarketing

De ingreep sluit aan bij de ambities van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding, waar wetenschappers, gezondheidsorganisaties en enkele gemeenten als Rotterdam en Amsterdam zich bij hebben aangesloten. Zij pleiten voor het beperken van kindermarketing tot producten die binnen de Schijf van Vijf vallen, zonder uitzondering voor reclame via verpakkingen. Ook willen ze een goede handhaving van deze regels, ook in de online omgeving.

Marqt presenteert zich al sinds de oprichting in 2008 als duurzame supermarkt, met  een nadruk op fair trade en milieuvriendelijkheid.

Lees ook
'Suikerrijk voedingspatroon in kindertijd leidde tot obesitas op latere leeftijd’

'Suikerrijk voedingspatroon in kindertijd leidde tot obesitas op latere leeftijd’

De obesitasepidemie onder volwassenen zou het resultaat kunnen zijn van veranderingen in het voedingspatroon die tientallen jaren geleden plaatsvonden. Dat suggereren onderzoekers van de universiteit van Tennessee, Knoxville in een nieuwe studie gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Economics and Human Biology. De overconsumptie...

Meer suiker in snoeprepen dan 25 jaar geleden

Meer suiker in snoeprepen dan 25 jaar geleden

Snackproducenten staan onder grote druk de hoeveelheid zout en suiker in hun producten te verlagen. Maar verschillende chocoladerepen zijn in de afgelopen vijfentwintig jaar juist zoeter geworden, ontdekten Britse onderzoekers. Onderzoekers van Queen Mary University in Londen vonden informatie over de formulering van (in Groot-Brittannië verkochte)...

Nestlé schakelt hulp in van ‘Raad van Kinderen’

Nestlé schakelt hulp in van ‘Raad van Kinderen’

Nestlé heeft de hulp ingeschakeld van een ‘Raad van Kinderen’. Deze Raad geeft Nestlé advies over wat het kan doen om kinderen in Nederland te helpen gezonder te eten. Recent kwam de Raad met adviezen, liet het voedingsmiddelenbedrijf afgelopen vrijdag weten via een persbericht.