Marqt presenteert papieren wijnfles

Marqt_Papieren wijnfles

Beeld: Marqt

Sinds eind februari 2021 heeft de duurzame keten Marqt een papieren wijnfles in de schappen staan. Deze fles bestaat voor 94 procent uit gerecycled karton en weegt vijf keer minder dan een glazen fles.

De fles is gemaakt van gerecyclede materialen. De buitenkant bestaat uit gerecycled karton. Aan de binnenkant zit een zak van gerecycled plastic. Als de fles leeg is, kan deze uit elkaar gehaald worden. De kartonnen buitenkant gaat bij het oud papier, de plastic binnenkant bij het PMD. 

"Marqt is groot fan van innovatieve oplossingen die de voedselketen verduurzamen", zegt Nico Bart,  wijninkoper bij Marqt. "We zijn dan ook trots om een van onze favoriete wijnen aan te kunnen bieden in deze duurzame fles. De fles an sich weegt slechts 83 gram, dat merk je al als je de fles uit het schap pakt. Stel je eens voor hoeveel verschil dat maakt als je er een vrachtlading vol van vervoert."

De verpakking heeft volgens Marqt geen effect op de smaak van de wijn. Deze is hetzelfde als die in een glazen fles. In de eerste kartonnen fles zit een Italiaanse rode wijn gemaakt van een blend van Sangiovese, Merlot en Cabernet druiven. Stevig van smaak, met aroma’s van rood en zwart fruit en een hint vanille.

 

 

Lees ook
Winnaars NL Packaging Awards 2020 bekend

Winnaars NL Packaging Awards 2020 bekend

De winnaars van van de NL Packaging Awards zijn bekend. Vandaag, op 12 november, maakte de organisatie online alle winnaars bekend. Onder andere de Jumbo Zuivel pakken, de Heineken Cans en de EcoCoolBox van Bunzl vielen in de prijzen.

Digitale lancering Empack Reconnect

Digitale lancering Empack Reconnect

Empack Reconnect, op 17 september, bood de verpakkingscommunity de mogelijkheid om elkaar online te ontmoeten, te netwerken en zaken te doen. Het online event werd bezocht door ongeveer 200 exposanten en 600 unieke bezoekers. Zij gingen met elkaar in discussie in themagerichte netwerklounges en volgden kennissessies.

Upfield merken krijgen CO2-informatie op het etiket

Upfield merken krijgen CO2-informatie op het etiket

Verschillende merken van Upfield, zoals Flora, Becel en ProActiv krijgen eind 2021 informatie over de CO2-voetafdruk op het etiket. Het bedrijf denkt dat meer consumenten voor hun producten kiezen als ze meer informatie tot hun beschikking hebben. Upfield roept branchegenoten op om het initiatief te volgen.