Marqt presenteert papieren wijnfles

Marqt_Papieren wijnfles

Beeld: Marqt

Sinds eind februari 2021 heeft de duurzame keten Marqt een papieren wijnfles in de schappen staan. Deze fles bestaat voor 94 procent uit gerecycled karton en weegt vijf keer minder dan een glazen fles.

De fles is gemaakt van gerecyclede materialen. De buitenkant bestaat uit gerecycled karton. Aan de binnenkant zit een zak van gerecycled plastic. Als de fles leeg is, kan deze uit elkaar gehaald worden. De kartonnen buitenkant gaat bij het oud papier, de plastic binnenkant bij het PMD. 

"Marqt is groot fan van innovatieve oplossingen die de voedselketen verduurzamen", zegt Nico Bart,  wijninkoper bij Marqt. "We zijn dan ook trots om een van onze favoriete wijnen aan te kunnen bieden in deze duurzame fles. De fles an sich weegt slechts 83 gram, dat merk je al als je de fles uit het schap pakt. Stel je eens voor hoeveel verschil dat maakt als je er een vrachtlading vol van vervoert."

De verpakking heeft volgens Marqt geen effect op de smaak van de wijn. Deze is hetzelfde als die in een glazen fles. In de eerste kartonnen fles zit een Italiaanse rode wijn gemaakt van een blend van Sangiovese, Merlot en Cabernet druiven. Stevig van smaak, met aroma’s van rood en zwart fruit en een hint vanille.

 

 

Lees ook
Aviko en CHEP werken samen aan circulaire palletketen

Aviko en CHEP werken samen aan circulaire palletketen

De Nederlandse aardappelproducent Aviko verspreidt zijn producten voortaan op pallets uit het circulaire systeem van supply chain-dienstverlener CHEP. Doel van de samenwerking is het reduceren van de milieu-impact. Aviko en CHEP CHEP heeft in opdracht van Aviko de bestaande transporten van het bedrijf in kaart gebracht en geoptimaliseerd. Het palletgebruik...

Marqt eerste supermarkt zonder kindermarketing

Marqt eerste supermarkt zonder kindermarketing

Foodretailer Marqt gaat kindermarketing uit de winkels verwijderen. Snoep, koekjes, dranken en andere ongezonde producten die door middel van (getekende) figuurtjes op de verpakking kinderen aanspreken, worden uit de schappen gehaald. Marqt is naar eigen zeggen de eerste supermarkt die deze maatregel neemt. Alliantie Stop kindermarketing De ingreep...

Kitchen Republic start programma voor startende voedselverwerkers

Kitchen Republic start programma voor startende voedselverwerkers

Kitchen Republic start eind oktober met een 12-weeks programma voor startende voedselverwerkers, zoals producenten van verse of verpakte producten, cateraars en ondernemers met vernieuwende foodservice concepten. Beginnende start-ups kunnen zich tot 5 oktober inschrijven voor deze food accelerator. Het programma bestaat onder andere uit speciale thema-avonden,...