Voedingsmiddelenmultinational Mars stapt in personalized nutritionbericht FoodNavigator. 

In Nederland is het bedrijf vooral bekend van de Mars-, Milky Way-, Twix- en Bounty-repen. Maar behalve zoetwaren verkoopt het bedrijf in 100 landen nog tal van andere producten onder merknamen als Uncle Ben’s en Whiskas. 

Net als Nestlé ziet Mars een veelbelovende groeimarkt voor producten die de consument helpen zich gezond en lekker te voelen. Voor maatwerk in voedingsadvies ging het bedrijf te rade in Israël, waar het Weizmann Instituut baanbrekend onderzoek doet naar personalized nutrition. Daar vond Mars ook het investeringsfonds Jerusalem Venture Partners. Samen gaan ze start-ups opzetten en financieren die de "elkaar naderende gebieden van voeding, gezondheid en technologie gaan verkennen om de volgende generaties van landbouw en voedingskunde te bevorderen."

Concreet leidt dat volgens Mars tot een wetenschappelijk onderbouwde, duurzame voedselproductie die inspeelt op de wens van consument. Denk aan gewassen met hogere opbrengsten, die minder water nodig hebben en meer voedingsstoffen bevatten. Bijvoorbeeld tomaten, cacao en pinda's. Het eerste succes al binnen, aldus Mars. Waterbesparing én hogere inkomsten bij de teelt van rijst en munt. 

Altijd op de hoogte blijven?