McCain neemt snackfabrikant Mora over

4 maart 2016

McCain heeft de Nederlandse snackfabrikant Van Geloven (bekend van Mora) overgenomen van TowerBrook Capital. Een eerdere fusie tussen Van Geloven en branchegenoot Royaan ketste af, vanwege mededingingsbezwaren.

Van Geloven spreekt zelf van een meerderheidsbelang dat McCain in het bedrijf heeft genomen. TowerBrook zal na de transactie  aandeelhouder blijven en de expansieplannen van Van Geloven blijven ondersteunen.

Weer een foodbedrijf

Met de overname komt er na 14 jaar (met vijf verschillende durfinvesteerders) met McCain weer een foodbedrijf aan het roer bij de snackfabrikant uit Tilburg, meldt De Volkskrant. Behalve eigenaar TowerBrook Capital ging dat eerder om Lion Capital en Avadon Capital, Egeria en Gilde.

De fusie van Van Geloven met Royaan (bekend van de snacks onder merknaam Van Dobben en Kwekkeboom) ging in 2012 niet door omdat Royaan daarvoor Van Dobben moest afstoten. En dat wilde Royaan niet.

Strubbelingen

In 2014 waren opnieuw gesprekken tussen de twee gevoerd, maar ook dat ketste af. Dit keer zouden personele strubbelingen binnen toen nog Royaan-moeder NPM Capital (van de familie Fentener van Vlissingen) de belangrijkste reden voor het mislukken zijn.

Royaan is recentelijk overgenomen door Egeria (de holding van C&A-familie Brenninckmeijer) dat tot 2008 dus Van Geloven in het portfolio had en in 2014 snackfabrikant Beckers verwierf.

Het Canadese familiebedrijf McCain is de grootste fabrikant van diepvriespatat ter wereld. Het bedrijf heeft 41 productielocaties op zes continenten. De frietproducten worden afgenomen in horeca en retail in ruim 160 landen.

Schaalvoordelen

Van Geloven hoopt met de overname door McCain weer te kunnen groeien. De wereldpositie van het bedrijf geeft volgens Van Geloven-CEO Peter Doodeman schaalvoordelen die ook in de Benelux een sterkere positie opleveren.

Via McCain krijgt Van Geloven toegang tot het uitgebreide netwerk van McCain in Europa. Bovendien versterkt de verkoop de ambities van beide bedrijven om marktleider in diepvriessnacks te worden in Europa.

Springplank

McCain verwacht dat de ‘toonaangevende merken en producten ’ van Van Geloven een springplank bieden om de Europese frietmarkt verder te veroveren.

Van Geloven heeft behalve Mora ook merken als De Bourgondiër (ragout), Hebro (saté) en daarnaast Ad van Geloven, Van Lieshout (frikandellen) en Welten (oosterse snacks) voor de horeca. Ook heeft Van Geloven private label contracten met klanten in retail en foodservice.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?