McDonald’s Happy Meal mag kinderlokken, Kellogg’s Coco Pops niet

EVMI_Happy Meal

Volgens de Britse reclame-autoriteit is een kort filmpje van de bekende Happy Meal geen junkfood-reclame, meldt The Guardian. De Advertising Standard Authority (ASA) ziet geen reden om de betreffende beelden die het menu aanprijzen, dit keer extra aantrekkelijk gemaakt met wat Pokémon speeltjes, te weren uit de reclameblokken van kinderseries.

De reden?

De ASA constateert dat in deze specifieke reclame de afbeeldingen van 80% van de hoofgerechten, 100% van de bijgerechten, en 64% van de drankopties niet zó vet, gesuikerd en zout zijn dat ze wettelijk als ‘junkfood’ kunnen gelden. De tv-reclame laat geen cola, milkshake of een cheeseburger zien. Daarom mag dit Happy Meal gewoon en krijgt het geen status als “high in fat, salt or sugar” (HFSS) junkfood.

Een Coco Pops (de ‘gezonde’ granola versie) reclame van Kellogg’s moest van de autoriteit wel uit een kinderreclameblok verdwijnen omdat de naam van het product door kinderen direct geassocieerd zou worden met al te suikerrijke ontbijtgranen.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Minder vlees, maar meer whisky en zalm vanuit VK naar EU

Minder vlees, maar meer whisky en zalm vanuit VK naar EU

In de eerste helft van dit jaar is er minder rundvlees naar de EU geëxporteerd, maar de export van whisky en zalm nam juist toe. Volgens de cijfers van de Britse Food & Drink Federation nam de totale export van eet- en drinkproducten met 16 procent af tot zo’n 4,9 miljard pond (circa 5,7 miljard euro). Dat is het laagste bedrag sinds...

Suikertaks op frisdrank leidt tot minder suikerconsumptie

Suikertaks op frisdrank leidt tot minder suikerconsumptie

Brits onderzoek laat zien dat een suikertaks op frisdrank werkt. De heffing, die Engeland in 2018 invoerde, heeft binnen een jaar tijd geleid tot een verlaging van suikerinname, zonder dat er minder frisdrank werd gekocht.

Gamification: kinderen eten wat de superheld aanprijst

Gamification: kinderen eten wat de superheld aanprijst

Bord-, kaart- en computerspelletjes helpen kinderen meer groente en fruit te eten, maar zetten hen ook aan tot het eten van meer ongezonde snacks, schrijft Futurity. Spelletjes worden steeds vaker ingezet als instrument bij voedingsinterventies voor kinderen. Onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen onderzochten of deze aanpak daadwerkelijk...