McDonald’s Happy Meal mag kinderlokken, Kellogg’s Coco Pops niet
Volgens de Britse reclame-autoriteit is een kort filmpje van de bekende Happy Meal geen junkfood-reclame, meldt The Guardian. De Advertising Standard Authority (ASA) ziet geen reden om de betreffende beelden die het menu aanprijzen, dit keer extra aantrekkelijk gemaakt met wat Pokémon speeltjes, te weren uit de reclameblokken van kinderseries.
De reden?
De ASA constateert dat in deze specifieke reclame de afbeeldingen van 80% van de hoofgerechten, 100% van de bijgerechten, en 64% van de drankopties niet zó vet, gesuikerd en zout zijn dat ze wettelijk als ‘junkfood’ kunnen gelden. De tv-reclame laat geen cola, milkshake of een cheeseburger zien. Daarom mag dit Happy Meal gewoon en krijgt het geen status als “high in fat, salt or sugar” (HFSS) junkfood.
Een Coco Pops (de ‘gezonde’ granola versie) reclame van Kellogg’s moest van de autoriteit wel uit een kinderreclameblok verdwijnen omdat de naam van het product door kinderen direct geassocieerd zou worden met al te suikerrijke ontbijtgranen.
- Bron: Foodlog
- *Foto: Calgary Reviews, Flickr
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing
Unilever heeft met een lijst principes hun nieuwe beleid rondom kindermarketing bekend gemaakt. Het bedrijf stopt geheel met advertenties gericht op kinderen onder de 12 jaar. Ook legt Unilever zichzelf strengere eisen op als het gaat om marketing op verpakkingen en in winkels. De vijftien principes die Unilever heeft geformuleerd betreffen zowel communicatie...
Aldi zet Disney-figuren op Schijf van Vijf-producten
Aldi gaat Schijf van Vijf-producten aantrekkelijker maken voor kinderen door er Disney-figuren op te zetten. "Positieve kindermarketing," noemt de discounter dat, en naar eigen zeggen is Aldi de eerste supermarkt die de voor ongezonde producten gewraakte marketingaanpak inzet op producten uit de Schijf van Vijf.De campagne gaat in...
Ferrero neemt koekjesafdeling van Kellogg over
Ferrero, producent van onder meer Nutella, staat op het punt de koekjesdivisie van Kellogg over te nemen. Nieuwssite CNBC meldt dat de deal bijna rond is. Ferrero betaalt 1,3 miljard dollar aan Kellogg voor de overname. De merken die ter overname werden aangeboden zijn Keebler, Famous Amos, en fruitsnack-merken. Kellogg gaat zich na de verkoop...