McDonald’s Happy Meal mag kinderlokken, Kellogg’s Coco Pops niet

EVMI_Happy Meal

Volgens de Britse reclame-autoriteit is een kort filmpje van de bekende Happy Meal geen junkfood-reclame, meldt The Guardian. De Advertising Standard Authority (ASA) ziet geen reden om de betreffende beelden die het menu aanprijzen, dit keer extra aantrekkelijk gemaakt met wat Pokémon speeltjes, te weren uit de reclameblokken van kinderseries.

De reden?

De ASA constateert dat in deze specifieke reclame de afbeeldingen van 80% van de hoofgerechten, 100% van de bijgerechten, en 64% van de drankopties niet zó vet, gesuikerd en zout zijn dat ze wettelijk als ‘junkfood’ kunnen gelden. De tv-reclame laat geen cola, milkshake of een cheeseburger zien. Daarom mag dit Happy Meal gewoon en krijgt het geen status als “high in fat, salt or sugar” (HFSS) junkfood.

Een Coco Pops (de ‘gezonde’ granola versie) reclame van Kellogg’s moest van de autoriteit wel uit een kinderreclameblok verdwijnen omdat de naam van het product door kinderen direct geassocieerd zou worden met al te suikerrijke ontbijtgranen.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Nieuwe reclamecode brengt nog geen einde aan kindermarketing

Nieuwe reclamecode brengt nog geen einde aan kindermarketing

Vanaf 1 juli 2020 zijn alle Dora’s, SpongeBobs en Bliksem McQueens verdwenen van verpakkingen voor voedingsmiddelen voor kinderen. Dat staat in de nieuwe Nederlandse Reclame Code, die sinds 1 februari 2019 is gewijzigd. Ondanks dat de Consumentenbond inspraak heeft gehad, vinden ze de regels op het gebied van kindermarketing nog niet streng genoeg. Kinderidolen...

Betaalbaarheid voorop in het duurzame boodschappenmandje van Tesco en WWF

Betaalbaarheid voorop in het duurzame boodschappenmandje van Tesco en WWF

In de strijd voor milieuvriendelijkere consumptie gaat de Britse supermarktketen Tesco samen met de Britse tak van het World Wildlife Fund het boodschappenmandje van zijn consumenten aanpakken. Onder meer door middel van aanbiedingen. Hasna Chelhi - Foodlog Het World Wildlife Fund (WWF) en de Britse supermarktketen Tesco bundelen de komende 4 jaar...

Ouders willen af van kindermarketing voor snoep

Ouders willen af van kindermarketing voor snoep

Veel ouders hebben moeite met kindermarketing. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van het Voedingscentrum is uitgevoerd. Vooral reclame die plaatsvindt op scholen, op sportevenementen voor kinderen en op social media zien ouders als abnormaal. Ruim 20% van de respondenten zegt vaak kindermarketing op sportevenementen voor kinderen tegen te...