Meer consumenten kopen biologisch

biologisch keurmerk

Consumenten kopen vaker biologisch. Uit onderzoek van GfK blijkt dat de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen in 2020 steeg met 7 procent. Dat meldt brancheorganisatie Bionext met een persbericht.

Volgens het onderzoek van GfK is de positieve houding ten opzichte van biologisch toegenomen. 61 procent van de consumenten die biologisch koopt, vindt dat biologische producten met meer zorg worden gemaakt. 95,6 procent van de huishoudens kocht het afgelopen jaar wel eens biologisch, in 2019 was dit 95,1 procent.

Biologisch

Twee op de vijf bio kopers (40 procent) zegt nu meer biologische voedingsmiddelen te kopen dan een jaar geleden, zo blijkt uit aanvullend onderzoek naar koopgedrag (Ruigrok, 2021). De voornaamste redenen voor het kopen van biologisch zijn impact op natuur (50 procent) en dier (44 procent). Een ruime meerderheid  (61 procent) van de consumenten die biologisch kopen, vindt dat biologische producten met meer zorg worden gemaakt. De meerderheid van die groep vindt de kwaliteit ook beter (61 procent).

Consumenten vinden versheid, smaak en prijs het belangrijkst bij het kopen van voedingsmiddelen. Voor biologische producten wegen ‘goede smaak en diervriendelijkheid’ het zwaarst.

Speciaalzaak

Ondanks dat biologische producten voornamelijk in de supermarkt worden gekocht (73,8 procent), is er een verschuiving zichtbaar. Biologische producten werden het afgelopen jaar vaker buiten de supermarkt gekocht (26,2 procent), zoals in een speciaalzaak of rechtstreeks bij de boer, 5 procent meer dan vorig jaar. (GfK, 2021)

Merle Koomans van den Dries, directeur Odin: "Corona heeft echt gezorgd voor een nieuwe groep klanten die we voorheen nog niet zagen. Onze omzet is het afgelopen jaar fors gestegen. Voor een structurele gedragsverandering is meer tijd nodig en de lange lockdown heeft daar zeker aan bij gedragen. Een deel van de nieuwe klanten is ook lid geworden van onze coöperatie, het zijn dus niet alleen eenmalige bezoekers geweest."

Bio Lekker voor Je

Het onderzoek naar koopgedrag en houding ten aanzien van biologisch is onderdeel van de campagne ‘Bio lekker voor je’, een initiatief van brancheorganisatie Bionext. De campagne wordt gefinancierd met steun van de Europese Unie en heeft als doel om consumenten te stimuleren vaker voor biologisch te kiezen. Meer over de campagne is te vinden op www.biolekkervoorje.nl.

 

Lees ook
Gunstiger onderzoeksresultaten bij bemoeienis industrie

Gunstiger onderzoeksresultaten bij bemoeienis industrie

De resultaten van wetenschappelijke studies over voeding zijn vaker positief als de industrie bij het onderzoek betrokken was. Dat rapporteren wetenschappers in Plos One. Zij analyseerden zo'n 1500 artikelen die in 2018 werden gepubliceerd in de tien meest geciteerde wetenschappelijke voedingstijdschriften.

'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

Tilburg University en mobiele app-ontwikkelbureau Nakko doen samen onderzoek naar de keuzes van consumenten in het aankoopproces van producten. De eerste resultaten laten zien dat 'in store nudging' ervoor zorgt dat klanten voor gezondere producten kiezen.

Biologische melk direct van de boer

Biologische melk direct van de boer

Een samenwerking van Rechtstreex en Hoeve Rust-hoff maakt het voor het eerst mogelijk om biologische boerderijzuivel uit de regio te kopen. Voorheen was je voor biologische zuivel aangewezen op de supermarkt, maar sinds kort is de melk van Hoeve Rust-hoff verkrijgbaar via 50 afhaalpunten in Rotterdam, Den Haag, Gouda en Dordrecht.