Meer overtredingen reclamecode food

Het aantal bedrijven dat de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV) overtreedt, is gegroeid. Het gaat vooral om producten die niet gezien worden als kinderproducten zoals bouillon, kruidenmixen, rookworst, saus en frituurvet.

Dat bericht de FNLI, dat naleving van de Reclamecode laat monitoren en daar jaarlijks een verslag van publiceert. De verslaglegging is 4 augustus verschenen. Het was de vijfde keer dat gekeken is in hoeverre bedrijven zich aan de Code houden.

De FNLI noemt de naleving in algemene zin goed. Uit de overtredingen concludeert de FNLI echter dat zij nog meer in moet zetten op bewustwording van de regels onder haar leden, supermarkten, horeca en media-inkoopbureaus. Er lijkt namelijk een gebrek aan bewustwording te bestaan dat de regels álle voedingsmiddelen betreffen en niet alleen kinderproducten.

Nieuw in de monitoring is het onderzoek naar zich snel ontwikkelende kanalen: vlogs en apps. Hier werden geen overtredingen gevonden. Het onderzoek is uitgevoerd door de afdeling Compliance van de Stichting Reclame Code in de periode mei-juni 2016. De bevindingen:

• TV: Onderzocht is of er commercials voor voedingsmiddelen op televisie zijn uitgezonden rondom programma’s met een bereik van meer dan 25 procent onder kinderen van twaalf jaar of jonger. Er zijn uitingen van vijf bedrijven gevonden waar het reclame gericht op kinderen van zeven tot en met twaalf jaar betreft voor producten die niet aan de voedingskundige criteria voldoen;

• Bioscopen: Er zijn geen overtredingen in reclames rondom bioscoopfilms gericht op kinderen en families gevonden;

• Bedrijfs- en merkenwebsites: Er zijn in totaal 13 websites (12 procent van de onderzochte 106 websites) die reclame bevatten (of daarnaar verwijzen) die gericht lijken op kinderen en waarop geen uitzonderingsbepaling van toepassing is;

• Kinderwebsites: Daarnaast zijn er 23 websites van derden onderzocht, die zich specifiek richten op kinderen tot en met twaalf jaar, zoals spelletjeswebsites en websites van kindermedia. Op zeven van de 23 websites is reclame waargenomen, van twaalf verschillende bedrijven, die mogelijk strijdig is met artikel 8 van de RvV;

• Social media: Om de monitoring beheersbaar te houden, zijn alleen social media-kanalen van bedrijven in eigen beheer onderzocht. Hier is in één geval overtreding geconstateerd.

De gevonden uitingen die niet in lijn lijken met artikel 8 van de RvV zijn afkomstig van in totaal 23 bedrijven. Daarnaast is bij drie bedrijven een zogenoemd 'grensgeval' geïdentificeerd.

Alliantie Stop Kindermarketing

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding, met daarin onder meer de Consumentenbond, het Diabetes Fonds en Foodwatch Nederland, noemt het zeer verontrustend dat er nog steeds voedingsmiddelenbedrijven zijn die de regels voor kindermarketing overtreden. De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding pleit daarom voor strengere regelgeving. "De huidige regels laten nog steeds kindermarketing toe voor bijvoorbeeld frisdrank, chips, koekjes en ijs. Kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen draagt bij aan een ongezond voedingspatroon en overgewicht, wat op latere leeftijd kan leiden tot gezondheidsproblemen zoals diabetes, hart- en vaatziekten, of zelfs kanker."

Lees ook:

 
Lees ook
Staatssecretaris onderzoekt wettelijk verbod op junkfoodreclame

Staatssecretaris onderzoekt wettelijk verbod op junkfoodreclame

Staatssecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid wil dat de industrie stappen zet met het beschermen van kinderen tegen junkfoodreclame. De leeftijdsgrens moet omhoog naar 18 jaar en de criteria voor wat wel en geen junkfood is, moeten strenger. Dat zegt hij tegen onderzoeksplatform Pointer in een reactie op nieuw onderzoek van voedselwaakhond...

Gamification: kinderen eten wat de superheld aanprijst

Gamification: kinderen eten wat de superheld aanprijst

Bord-, kaart- en computerspelletjes helpen kinderen meer groente en fruit te eten, maar zetten hen ook aan tot het eten van meer ongezonde snacks, schrijft Futurity. Spelletjes worden steeds vaker ingezet als instrument bij voedingsinterventies voor kinderen. Onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen onderzochten of deze aanpak daadwerkelijk...

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever heeft met een lijst principes hun nieuwe beleid rondom kindermarketing bekend gemaakt. Het bedrijf stopt geheel met advertenties gericht op kinderen onder de 12 jaar. Ook legt Unilever zichzelf strengere eisen op als het gaat om marketing op verpakkingen en in winkels. De vijftien principes die Unilever heeft geformuleerd betreffen zowel communicatie...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren