‘Meer regels nodig tegen zout, vet en suiker’

Er moet meer wet- en regelgeving komen om de hoeveelheid zout, verzadigde vetten en suiker in voedingsmiddelen terug te dringen. Europese samenwerking is daarbij essentieel.

Dat stelt artsenfederatie KNMG in een position paper aan de Tweede Kamercommissie VWS. Ook pleit de organisatie ervoor dat kindermarketing op ongezonde producten stopt.

'Te vrijblijvend'

Er zijn volgens de artsenorganisatie de afgelopen jaren “goede initiatieven genomen”, maar het huidige “preventiebeleid blijft te vrijblijvend en ontstijgt onvoldoende het niveau van experimenten en lokale initiatieven”. Daarom moeten meer inspanningen worden geleverd om de gezondheid te bevorderen.

Volgens de KNMG zijn ook de convenanten op het gebied van productsamenstelling voor wat betreft zout, verzadigde vetten en suiker te vrijblijvend en leveren ze onvoldoende resultaat.

“Zo heeft bijvoorbeeld meer dan de helft van de Nederlanders overgewicht en lijdt 13,7 procent van de Nederlanders aan obesitas. Dit aantal blijft stijgen.”

‘Stop kindermarketing’

Daarnaast pleit de organisatie voor het wettelijk aan banden leggen van kindermarketing voor ongezonde voeding.

“Kinderen groeien op in een dik makende omgeving. In Nederland heeft 1 op de 7 kinderen onder de 13 jaar overgewicht. Marketing gericht op kinderen draagt bij aan de dikmakende omgeving door de consumptie van ongezonde voedingsmiddelen te stimuleren.”

“De Nederlandse Reclame Code is een vorm van zelfregulering die ten aanzien van kinderen te vrijblijvend is. Marketing gericht op kinderen mag uitsluitend voor voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid.”

De KNMG is binnen de EU vertegenwoordigd door de Europese artsenfederatie CPME en via de CPME in het EU Platform on Diet, Nutrition and Physical Activity.

Lees ook:

Suikertax, zoutreductie en een clean label – jaaroverzicht 2016 (premium)

Lees ook
Herformuleren suikerreductie: WUR ontwikkelde nieuwe tool

Herformuleren suikerreductie: WUR ontwikkelde nieuwe tool

In 2014 ondertekenden de rijksoverheid en enkele organisaties het Akkoord Verbetering Productsamenstelling met als doel minder zout, suiker en verzadigd vet in levensmiddelen. In de producten waarover destijds afspraken zijn gemaakt, is dit aandeel ook daadwerkelijk gedaald.

‘Lekker moet lekker blijven’

‘Lekker moet lekker blijven’

Theo Heere is directeur van de VBZ, branchevereniging in lekkers: leden houden zich bezig met de productie van koek, snoep, chocolade, zoutjes en chips. De grootste uitdaging voor de branche is suiker- en zoutreductie.  VBZ - de lekkerste branche van Nederland, volgens hun website, zet vooral in op maximale portiegrootte en heldere informatie,...

Vierde Nationale Suiker Challenge van start

Vierde Nationale Suiker Challenge van start

Gisteren ging de vierde Nationale Suiker Challenge van start. Dit jaar proberen 50.000 Nederlanders een week lang geen producten te eten en te drinken met toegevoegde suikers.