‘Meer regels nodig tegen zout, vet en suiker’

14 december 2016

Er moet meer wet- en regelgeving komen om de hoeveelheid zout, verzadigde vetten en suiker in voedingsmiddelen terug te dringen. Europese samenwerking is daarbij essentieel.

Dat stelt artsenfederatie KNMG in een position paper aan de Tweede Kamercommissie VWS. Ook pleit de organisatie ervoor dat kindermarketing op ongezonde producten stopt.

'Te vrijblijvend'

Er zijn volgens de artsenorganisatie de afgelopen jaren “goede initiatieven genomen”, maar het huidige “preventiebeleid blijft te vrijblijvend en ontstijgt onvoldoende het niveau van experimenten en lokale initiatieven”. Daarom moeten meer inspanningen worden geleverd om de gezondheid te bevorderen.

Volgens de KNMG zijn ook de convenanten op het gebied van productsamenstelling voor wat betreft zout, verzadigde vetten en suiker te vrijblijvend en leveren ze onvoldoende resultaat.

“Zo heeft bijvoorbeeld meer dan de helft van de Nederlanders overgewicht en lijdt 13,7 procent van de Nederlanders aan obesitas. Dit aantal blijft stijgen.”

‘Stop kindermarketing’

Daarnaast pleit de organisatie voor het wettelijk aan banden leggen van kindermarketing voor ongezonde voeding.

“Kinderen groeien op in een dik makende omgeving. In Nederland heeft 1 op de 7 kinderen onder de 13 jaar overgewicht. Marketing gericht op kinderen draagt bij aan de dikmakende omgeving door de consumptie van ongezonde voedingsmiddelen te stimuleren.”

“De Nederlandse Reclame Code is een vorm van zelfregulering die ten aanzien van kinderen te vrijblijvend is. Marketing gericht op kinderen mag uitsluitend voor voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid.”

De KNMG is binnen de EU vertegenwoordigd door de Europese artsenfederatie CPME en via de CPME in het EU Platform on Diet, Nutrition and Physical Activity.

Lees ook:

Suikertax, zoutreductie en een clean label – jaaroverzicht 2016 (premium)

Altijd op de hoogte blijven?