Meer suiker in snoeprepen dan 25 jaar geleden

chocolade-pixabay

Snackproducenten staan onder grote druk de hoeveelheid zout en suiker in hun producten te verlagen. Maar verschillende chocoladerepen zijn in de afgelopen vijfentwintig jaar juist zoeter geworden, ontdekten Britse onderzoekers.

Onderzoekers van Queen Mary University in Londen vonden informatie over de formulering van (in Groot-Brittannië verkochte) chocoladerepen uit 1992 en vergeleken die met repen nu. 23 van die merken uit 1992 bestaan nog steeds en konden rechtstreeks vergeleken worden. De gemiddelde hoeveelheid suiker in die producten bleek in de loop der jaren met 23% te zijn toegenomen. In 1992 bevatten de betreffende repen 46,6 gram suiker per 100g, in 2017 was dat 54,7g. Vooral merken van Mars, Nestlé en Mondelēz waren gemiddeld erg zoet.

Steekproef

Hoewel de data uit 1992 beperkt was en het dus maar om een steekproef gaat, is er dus sprake van een duidelijke stijging. Volgens de onderzoekers betekent dit dat fabrikanten veel sneller en ingrijpender aan suikerverlaging kunnen werken: twintig jaar geleden konden ze het immers al met 23% minder. Olie op het vuur dus voor critici die vinden dat fabrikanten en supermarkten niet genoeg doen aan suikerverlaging.

Kosten

De onderzoekers geloven dat fabrikanten terughoudend zijn met herformulering omdat de consument gewend is aan de zoete smaak, maar vooral ook vanwege de kosten. Zo zou de hoeveelheid suiker niet alleen zijn verhoogd voor de zoetheid maar ook omdat het een goedkoper ingrediënt is dan cacao.

Lees ook
Suikerbelasting wereldwijd: een blik op de effecten

Suikerbelasting wereldwijd: een blik op de effecten

In Nederland is een belasting op suikerhoudende voedingsmiddelen al lang van de baan, maar op andere plekken in de wereld is de discussie rondom suikeraccijnzen nog volop aan de gang. Inmiddels heeft een flink aantal landen zo’n suikerbelasting ingevoerd en is er al enige data beschikbaar over de effectiviteit ervan. In 2015 en 2016 haalde het...

Barry Callebaut opent 3D Printing Studio

Barry Callebaut opent 3D Printing Studio

De Barry Callebaut Group lanceert via het decoratiemerk Mona Lisa gepersonaliseerde 3D-geprinte chocolade op schaal. Hiermee kunnen chefs hun eigen unieke creaties ontwerpen em deze snel en betaal reproduceren.

29% minder suiker in Britse frisdrank in vier jaar tijd

29% minder suiker in Britse frisdrank in vier jaar tijd

De hoeveelheid suiker in Britse frisdrank is tussen 2015 en 2018 met 29% gedaald. Ook is de verkoop van frisdrank met meer dan 5% suiker met de helft gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van Oxford University. De enorme daling is volgens de onderzoekers deels te wijten aan de Britse suikeraccijns op frisdranken. Groot-Brittannië kampt met een zorgwekkende...