Meer suiker in snoeprepen dan 25 jaar geleden

chocolade-pixabay

Snackproducenten staan onder grote druk de hoeveelheid zout en suiker in hun producten te verlagen. Maar verschillende chocoladerepen zijn in de afgelopen vijfentwintig jaar juist zoeter geworden, ontdekten Britse onderzoekers.

Onderzoekers van Queen Mary University in Londen vonden informatie over de formulering van (in Groot-Brittannië verkochte) chocoladerepen uit 1992 en vergeleken die met repen nu. 23 van die merken uit 1992 bestaan nog steeds en konden rechtstreeks vergeleken worden. De gemiddelde hoeveelheid suiker in die producten bleek in de loop der jaren met 23% te zijn toegenomen. In 1992 bevatten de betreffende repen 46,6 gram suiker per 100g, in 2017 was dat 54,7g. Vooral merken van Mars, Nestlé en Mondelēz waren gemiddeld erg zoet.

Steekproef

Hoewel de data uit 1992 beperkt was en het dus maar om een steekproef gaat, is er dus sprake van een duidelijke stijging. Volgens de onderzoekers betekent dit dat fabrikanten veel sneller en ingrijpender aan suikerverlaging kunnen werken: twintig jaar geleden konden ze het immers al met 23% minder. Olie op het vuur dus voor critici die vinden dat fabrikanten en supermarkten niet genoeg doen aan suikerverlaging.

Kosten

De onderzoekers geloven dat fabrikanten terughoudend zijn met herformulering omdat de consument gewend is aan de zoete smaak, maar vooral ook vanwege de kosten. Zo zou de hoeveelheid suiker niet alleen zijn verhoogd voor de zoetheid maar ook omdat het een goedkoper ingrediënt is dan cacao.

Lees ook
Voorlopig geen suikertaks in Nederland

Voorlopig geen suikertaks in Nederland

Staatssecretaris Blokhuis van volksgezondheid voert geen ‘suikertaks’ in. Het RIVM deed onderzoek naar de waarde van een verhoogde belasting op suikerhoudende dranken en concludeerde dat het een mogelijke maatregel is tegen overgewicht. De staatssecretaris vertrouwt echter op het Nationaal Preventieakkoord.

Felle woorden tussen Foodwatch en Kenniscentrum suiker & voeding

Felle woorden tussen Foodwatch en Kenniscentrum suiker & voeding

Foodwatch verwijt in een recent onderzoek de suikerindustrie dat het wetenschap gebruikt om suiker in een onterecht positief daglicht te stellen. Negen wetenschappers, betrokken bij de suikerindustrie, uiten zich publiekelijk in lijn met belangen van de industrie. Het Kenniscentrum suiker & voeding, de betreffende groep uit de suikerindustrie, noemt...

Ritter sport houdt alleenrecht vierkante chocolade

Ritter sport houdt alleenrecht vierkante chocolade

Het chocolademerk Ritter Sport heeft in Duitsland een rechtszaak tegen het moederbedrijf van Milka gewonnen. De hoogste rechter oordeelde dat consumenten kwaliteitsverwachtingen hebben bij die vorm.