Snackproducenten staan onder grote druk de hoeveelheid zout en suiker in hun producten te verlagen. Maar verschillende chocoladerepen zijn in de afgelopen vijfentwintig jaar juist zoeter geworden, ontdekten Britse onderzoekers.

Onderzoekers van Queen Mary University in Londen vonden informatie over de formulering van (in Groot-Brittannië verkochte) chocoladerepen uit 1992 en vergeleken die met repen nu. 23 van die merken uit 1992 bestaan nog steeds en konden rechtstreeks vergeleken worden. De gemiddelde hoeveelheid suiker in die producten bleek in de loop der jaren met 23% te zijn toegenomen. In 1992 bevatten de betreffende repen 46,6 gram suiker per 100g, in 2017 was dat 54,7g. Vooral merken van Mars, Nestlé en Mondelēz waren gemiddeld erg zoet.

Steekproef

Hoewel de data uit 1992 beperkt was en het dus maar om een steekproef gaat, is er dus sprake van een duidelijke stijging. Volgens de onderzoekers betekent dit dat fabrikanten veel sneller en ingrijpender aan suikerverlaging kunnen werken: twintig jaar geleden konden ze het immers al met 23% minder. Olie op het vuur dus voor critici die vinden dat fabrikanten en supermarkten niet genoeg doen aan suikerverlaging.

Kosten

De onderzoekers geloven dat fabrikanten terughoudend zijn met herformulering omdat de consument gewend is aan de zoete smaak, maar vooral ook vanwege de kosten. Zo zou de hoeveelheid suiker niet alleen zijn verhoogd voor de zoetheid maar ook omdat het een goedkoper ingrediënt is dan cacao.

Altijd op de hoogte blijven?