Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Supermarkt winkelmand_unsplash

Foto via Unsplash

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research en het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Consumenten kochten in 2021 voor bijna 8 miljard euro aan duurzame voeding in supermarkten, dat is 14 procent meer dan in 2020. Voor voeding zonder duurzaamheidskeurmerk nam de omzet met 4 procent af naar bijna 29 miljard euro. Ruim 80 procent van het in supermarkten gekochte varkensvlees, verse en diepvriesvis en schaal- en schelpdieren, eieren en thee was duurzaam.

Voor vlees zijn de verschillen groot. Aan rundvlees (18 procent) en pluimvee (23 procent) werd naar verhouding minder uitgegeven aan producten met een keurmerk dan aan varkensvlees (86 procent). Bij onder andere bier en wijn, frisdrank en sappen en kaas werden weinig duurzame producten verkocht (2 tot 6 procent). In deze productgroepen is het aanbod van producten met een keurmerk nog relatief beperkt.

Bron: CBS

 

 

Lees ook
Minder inflatie, maar voedingsprijzen blijven hoog

Minder inflatie, maar voedingsprijzen blijven hoog

In november daalde de inflatie naar 11,2 procent. Maar in vergelijking met vorig jaar betalen consumenten nog altijd veel meer voor hun eten en drinken. Dat blijkt uit een analyse over de maand november van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Na drie jaar onderzoek en ontwikkeling komt Nespresso met biologisch afbreekbare koffiecups. In de lente start een pilot met deze cups in Frankrijk en Zwitserland. Papier vormt de basis van de nieuwe cups. Binnen een jaar wil Nespresso het product ook op andere Europese markten brengen.

KIDV publiceert factsheet over drankenkartons

KIDV publiceert factsheet over drankenkartons

Kennisinstituut Duurzaam Verpakken heeft een factsheet over drankenkartons gepubliceerd, met informatie over de inzameling, sortering en recycling van deze verpakkingen en welke duurzaamheidsaspecten daarbij een rol spelen. In deze factsheet wordt uitgelegd waarom drankenkartons volgende de KIDV de kwalificatie ‘redelijke recyclebaar’ hebben en wat...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren