Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Supermarkt winkelmand_unsplash

Foto via Unsplash

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research en het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Consumenten kochten in 2021 voor bijna 8 miljard euro aan duurzame voeding in supermarkten, dat is 14 procent meer dan in 2020. Voor voeding zonder duurzaamheidskeurmerk nam de omzet met 4 procent af naar bijna 29 miljard euro. Ruim 80 procent van het in supermarkten gekochte varkensvlees, verse en diepvriesvis en schaal- en schelpdieren, eieren en thee was duurzaam.

Voor vlees zijn de verschillen groot. Aan rundvlees (18 procent) en pluimvee (23 procent) werd naar verhouding minder uitgegeven aan producten met een keurmerk dan aan varkensvlees (86 procent). Bij onder andere bier en wijn, frisdrank en sappen en kaas werden weinig duurzame producten verkocht (2 tot 6 procent). In deze productgroepen is het aanbod van producten met een keurmerk nog relatief beperkt.

Bron: CBS

 

 

Lees ook
WUR en Those Vegan Cowboys onderzoeken mogelijkheden voor plantaardige kaas

WUR en Those Vegan Cowboys onderzoeken mogelijkheden voor plantaardige kaas

Kaas is lastig na te maken. Plantaardige alternatieven hebben meestal niet dezelfde smaak en structuur als kaas van koemelk. Daarom doet Etske Bijl, onderzoeker Food Quality and Design aan Wageningen University & Research. met haar team onderzoek naar de mogelijkheden om duurzame en voedzame kaas te maken met behulp van micro-organismen.

Avocado’s van supermarkt Picnic krijgen extra beschermlaagje voor langere houdbaarheid

Avocado’s van supermarkt Picnic krijgen extra beschermlaagje voor langere houdbaarheid

Online supermarkt Picnic voegt een dun beschermlaagje toe aan avocado’s om deze langer eetbaar te houden. De bescherming is een plantaardig product afkomstig uit de schillen, zaden en pulp van vruchten, dat wordt aangebracht door de Nederlandse leverancier. Klanten van Picnic kunnen de vruchten hierdoor langer gebruiken.

Meatable presenteert worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees

Meatable presenteert worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees

Meatable produceert varkens- en rundvlees op basis van één dierlijke cel. 20 juli presenteerde de kweekvleesproducent de eerste beelden van een worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees. Meatable verwacht dit product in 2025 op de markt te kunnen brengen.