Meer voedselproducenten sluiten zich aan bij Wintercollectief

10 november 2022 Redactie Food

De Voedselbank verwacht dat de komende winter het aantal klanten flink toeneemt. Om hierbij te helpen richtten eind oktober Unox, Iglo, Hak en Bolletje het Wintercollectief op en riepen andere voedselproducenten op om ook deel te nemen. Zes merken geven gehoor aan deze oproep.

Het doel van het Wintercollectief is om alle huishoudens deze winter te voorzien van voedzame producten. Naast de vier initiatiefnemers doneren nu ook Honig, Koninklijke De Ruijter (beide The Kraft Heinz Company), FrieslandCampina, Maaslander, Calvé en No Fairytales hun producten aan de Voedselbank.

1,9 miljoen producten

Gezamenlijk doneren de merken ruim 1.9 miljoen producten. Met de uitbreiding van het collectief worden nu, naast soepen, potten groenten en peulvruchten, tussendoortjes en diepvriesmaaltijden, ook producten als kaas, houdbare melk, hagelslag, pindakaas en groentewraps aangeboden.

“We hebben als collectief veel positieve en warme reacties gekregen van collega-merken en producenten”, zegt Esther van Spronsen van Unox. “Het laat zien dat we in gezamenlijkheid in staat zijn om een bijdrage te leveren aan een groot en urgent maatschappelijk probleem. Het is hartverwarmend dat er de afgelopen twee weken al zes prachtige merken bij het collectief zijn gekomen. We doen dit allemaal vanuit dezelfde overtuiging: niemand zou in Nederland honger mogen lijden.”

Wintercollectief

Producenten kunnen zich nog steeds aansluiten en meedoen. Graag zelfs, want de nood is echt hoog. Kleine of grote producenten, grote donaties of kleinere aantallen. Alles helpt. De Voedselbank is erg blij met de 1.9 miljoen producten die nu al toegezegd zijn. Leo Wijnbelt, voorzitter van Voedselbanken Nederland: “Het effect van dit initiatief overtreft onze verwachtingen. Dat het zo groots opgepakt zou worden hadden we niet durven dromen. Met dit enorme aantal producten kunnen wij veel huishoudens voorzien van voedzame maaltijden.”

 

Altijd op de hoogte blijven?