'Meldpunt voedselverspilling geen meerwaarde'

Een meldpunt voedselverspilling heeft geen meerwaarde. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer.

De ChristenUnie had eerder een voorstel gedaan voor zo'n meldpunt waar consumenten hun ideeën kunnen opgeven en ook voorbeelden van voedselverspilling aan de kaak kunnen stellen.

Staatssecretaris Dijksma noemt het oprichten van een meldpunt door de overheid kostbaar. Ze heeft overleg gehad met de Alliantie Verduurzaming Voedsel, maar die ziet voor zichzelf ook geen rol weggelegd. De Alliantie bestaat uit brancheorganisaties die zich via hun achterban, het bedrijfsleven, inzetten om voedselverspilling door de gehele voedselketen te verminderen. De Alliantie richt zich dus niet op de consument en stelt ook niet bevoegd te zijn meldingen van consumenten in behandeling te nemen en te bepalen wat ermee moet gebeuren.

Hoezo 50 kilo

Bovendien kunnen consumenten voor hun ideeën en vragen al terecht bij het Voedingscentrum, in het kader van de campagne ‘Hoezo 50 kilo’ om voedselverspilling tegen te gaan. Ook bijvoorbeeld Milieu Centraal houdt zich bezig met het thema (weggooitest).

Dijksma concludeert  daarom dat er al voldoende mogelijkheden bestaan om ideeën en initiatieven over voedselverspilling te melden, hierover geïnformeerd te worden, vragen te stellen en discussie te voeren. Een nieuw meldpunt biedt daarom onvoldoende meerwaarde.

Lees ook:

Plus zet tips tegen voedselverspilling op melkpak (30 juni 2014)

Lees ook
Spelregels tegen voedselverspilling

Spelregels tegen voedselverspilling

Stichting Samen Tegen Voedselverspilling roept politiek, overheid en bedrijfsleven op om de spelregels rondom voedselverspilling te veranderen. Samen met WUR stelde de stichting 10 spelregels op.

Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever presenteert vandaag het nieuwe 'Future Foods' initiatief dat een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem moet ondersteunen.

Geen verwarring meer over de houdbaarheid

Geen verwarring meer over de houdbaarheid

Nooit meer verwarring tussen ‘houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot’ en daardoor de helft minder voedselverspilling. Dat is het doel van een nieuw anti-verspillingspact dat is ondertekend door meer dan 40 bedrijven in Frankrijk. Initiatiefnemer Too Good To Go wist onder meer grootmachten als Nestlé, Danone en Intermarché over de streep te trekken.