Mensen & bedrijven

Frisdrankmerk Exota weer op de markt

7
evmi-exota2

3 Veghelse ondernemers hebben Exota nieuw leven ingeblazen. Het roemruchte limonademerk stopte nadat tv-programma De Ombudsman in 1971 aandacht besteedde aan exploderende flessen. De vernieuwde Exota is kleinschalig geherintroduceerd, wederom in beugelfles en met ‘echte suiker’.

“Als je de dop eraf drukt, plopt-ie ook echt en zie je even een pluimpje koolzuurdamp opstijgen”, zegt bouwondernemer Stefan van de Ven in het Brabants Dagblad. De plop van de fles gaf volgens hem in de jaren 50 en 60 echt een feestmoment.

Samen met ijshandelaar Ton Verhoeven en uitbater Patric Brinkman heeft Van de Ven de merknaam op de kop getikt en het merk weer op de markt gebracht.

Eigen draai

De 3 ondernemers hebben een proefbatch van zo’n 60.000 flessen laten maken. Ze gebruiken overigens niet de originele receptuur, maar geven er een eigen draai aan. Er zit een ‘licht bruisje’ in en suiker. “We weten dat veel suiker ongezond is, maar dan moet je maar regelmatig je tanden poetsen”, stelt Van de Ven.

De limonade wordt geproduceerd bij het Franse Rième Boissons. Het etiket refereert aan de oude fles, al zijn er wel een aantal icoontjes toegevoegd. Te denken valt aan een tandborsteltje en een flesje met bloempje om aan te geven dat de beugelfles niet per se in de glasbak hoeft.

‘Spontaan exploderen’

Ooit was Exota van Van Tuyn’s Limonadefabrieken uit Dongen marktleider in limonade gazeuzes. In de jaren 60 kalfde de belangstelling af. In 1971 kwam het merk negatief in het nieuws toen Vara consumentenprogramma De Ombudsman aandacht besteedde aan spontaan exploderende Exotaflessen.

Met name het filmpje deed veel stof opwaaien en zorgde ervoor dat de verkoop totaal instortte. In 1973 ging de limonadeproducent mede door de affaire failliet.

Later bleek het filmpje gemanipuleerd. Het betrof een sherryfles waar door TNO een kogel doorheen geschoten werd. Het leidde tot een jarenlang juridisch gevecht met de familie Van Thuyn. Pas in 1997 werd de Vara veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 7,7 miljoen gulden.

8 smaken

De ondernemers die nu met de vernieuwde Exota komen, hebben zelf 4 smaken geselecteerd. ”Maar onze kinderen kozen voor 4 andere smaken”, vertelt Van de Ven. “Geen ramp, dan doen we ze toch alle 8.”

Tijdens een vakbeurs voor de delicatessenbranche in Veghel had Exota een eigen stand om bezoekers te laten proeven van de limonade. Volgens Van de Ven mag de consument bepalen hoe het moet gaan smaken.

Lees ook:

Tjolk keert weer terug (20 augustus 2014)

Koetjesreep wordt duurzaam (13 mei 2013)

‘Aloude’ nieuwe Ranja met stevia (1 februari 2012)

 

 

Deel dit artikel

7 reacties op “Frisdrankmerk Exota weer op de markt

  1. Ciska Anema zegt:

    Ik ben benieuwd of deze nieuwe Exota, net zoals de oude, met koffiemelk ook zo lekker gaat schuimen!!! (vergelijkbaar met cola + pepermuntje)

  2. Bas zegt:

    Kan iemand mij vertellen waar het verkrijgbaar is, dit lees ik nergens.

  3. Mike zegt:

    bij de hanos groothandel kan je ze krijgen
    Smaken lekker

    Mike

  4. Marleen zegt:

    Nu mijn fles ontplofte niet. Wel levensgevaarlijk bij het openen knalde de beugeldop in net geheel van de fles Toeval????

    De smaak mandarijn was overigens heerlijk

  5. […] al om zeep geholpen. Onterecht bleek later. Het eerherstel heeft nu zelfs geleid tot een herintroductie als premium-merk. Het kan […]

  6. Roel Meijer zegt:

    Ze zeiden dat het niet in de super te koop zou zijn, maar inmiddels haal ik wekeleijks een paar flessen bij de Jumbo in Stadskanaal…proost!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *