Mensen & bedrijven

Nieuw zuivelmerk let op weidevogels

weideweelde

Nederland is een nieuw zuivelmerk rijker: Weide Weelde. Door zuivelproducten van dit merk te kopen, dragen consumenten bij aan het welzijn van weidevogels, koeien en de natuur.

Het merk is een initiatief van Katshaar Zuivel, coöperatie Noorderlandmelk, de Vogelbescherming en Boerengilde.

Katshaar Zuivel

De zuivelproducten worden geproduceerd bij Katshaar Zuivel in Coevorden, onderdeel van A-Ware Food Group waar Noorderlandmelk ook de melk aan levert.

Van elk verkochte Weide Weelde-zuivelproduct gaat twee cent in een Weidevogelfonds.

Aan het initiatief nemen 12 melkveebedrijven uit Noord-Nederland deel. Deze boeren zijn lid van Boerengilde en van Noorderlandmelk.

Weidevogelvriendelijk

Zij hebben afspraken vastgelegd over maatregelen voor weidevogels, weidegang van koeien en duurzaamheid.

Zo willen de boeren zo’n tien procent van hun grasland weidevogelvriendelijk inrichten. Over vijf jaar moet dit twintig procent zijn.

Het gaat bij de ‘puur Nederlandse weidezuivel’ in eerste instantie om dagverse halfvolle melk, karnemelk, magere yoghurt en twee soorten vruchtenyoghurts (met blauwe bessen en met elstar appels).

Weide Weelde is in het begin te koop bij Jumbo Supermarkten, en daarna bij Plus, Poiesz en Deen.

Lees ook:

Nederlander wil meer betalen voor weidemelk (15 december 2015)

Zuivel krijgt Beter Leven sterren (21 oktober 2015)

App voor transparantie in de zuivelketen (15 september 2015)

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *