Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Keurmerken_top keurmerken milieu centraal

Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor , een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Keurmerken op het gebied van dierenwelzijn blijken het populairst. Meer dan vier op de tien (42%) Nederlanders vinden dit soort keurmerken belangrijk. Eén op de drie vindt keurmerken rondom natuur en milieu (32%) en keurmerken voor eerlijke handel (32%) belangrijk. Voor zowel keurmerken voor het welzijn van dieren (+5%) en natuur en milieu (+5%) geldt dat het belang ten opzichte van 2016 is gestegen.

Max Havelaar meest bekend
Van alle keurmerken is Max Havelaar de bekendste. Het keurmerk voor eerlijke handel is bekend bij acht op de tien (80%) Nederlanders. Ruim zeven op de tien (72%) consumenten zijn bekend met het Beter Leven Keurmerk en ruim zes op de tien (63%) met het EKO Keurmerk. Voor het Beter Leven Keurmerk geldt dat de naamsbekendheid ten opzichte van 2016 is gestegen met 16%.

Keurmerken op vers belangrijkste
Consumenten kopen vooral verse producten met een keurmerk. Zij kopen vooral vlees en vis met keurmerk gekocht (62%). Dit sluit aan bij het belang van dierenwelzijn onder consumenten. Ook verse groenten en fruit (47%) en zuivel (41%) zijn populair onder de gekochte keurmerkproducten.

Bron: Smart Food Monitor

Lees ook
Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

ACM: supermarktkip heeft beter leven dan in 2014

ACM: supermarktkip heeft beter leven dan in 2014

De ACM reflecteert in een nieuw rapport op de beslissing in 2015 om het ‘Kip van morgen’-plan niet goed te keuren. Het welzijn van supermarktkippen verbeterde ten opzichte van 2014. De ACM concludeert dat ook concurrentie kan leiden tot verduurzaming.

KFC publiceert voortgangsrapport kippenwelzijn

KFC publiceert voortgangsrapport kippenwelzijn

Fastfoodketen KFC publiceert een openbaar document waarin het verslag doet van haar pogingen om het kippenwelzijn in haar keten te verbeteren. Het bedrijf wil graag transparant en eerlijk zijn over de stappen die het onderneemt. Het geeft aan dat er nog “werk aan de winkel” is op een aantal gebieden.