Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Keurmerken_top keurmerken milieu centraal

Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor , een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Keurmerken op het gebied van dierenwelzijn blijken het populairst. Meer dan vier op de tien (42%) Nederlanders vinden dit soort keurmerken belangrijk. Eén op de drie vindt keurmerken rondom natuur en milieu (32%) en keurmerken voor eerlijke handel (32%) belangrijk. Voor zowel keurmerken voor het welzijn van dieren (+5%) en natuur en milieu (+5%) geldt dat het belang ten opzichte van 2016 is gestegen.

Max Havelaar meest bekend
Van alle keurmerken is Max Havelaar de bekendste. Het keurmerk voor eerlijke handel is bekend bij acht op de tien (80%) Nederlanders. Ruim zeven op de tien (72%) consumenten zijn bekend met het Beter Leven Keurmerk en ruim zes op de tien (63%) met het EKO Keurmerk. Voor het Beter Leven Keurmerk geldt dat de naamsbekendheid ten opzichte van 2016 is gestegen met 16%.

Keurmerken op vers belangrijkste
Consumenten kopen vooral verse producten met een keurmerk. Zij kopen vooral vlees en vis met keurmerk gekocht (62%). Dit sluit aan bij het belang van dierenwelzijn onder consumenten. Ook verse groenten en fruit (47%) en zuivel (41%) zijn populair onder de gekochte keurmerkproducten.

Bron: Smart Food Monitor

Lees ook
Mobiele slachterij krijgt subsidie van Provincie Overijssel

Mobiele slachterij krijgt subsidie van Provincie Overijssel

De provincie Overijssel geeft 100.000 euro subsidie voor een mobiele slachterij voor varkens. De Coöperatie Mobiel Slachten U.A. is bezig met de ontwikkeling van een mobiele slachterij die naar de boerderij toe komt in plaats van de varkens naar de slachterij.

Dierenbescherming uit kritiek op ‘Beter Welzijn’-logo Mora-snacks

Dierenbescherming uit kritiek op ‘Beter Welzijn’-logo Mora-snacks

Al een aantal jaar voert snackmerk Mora het logo ‘Beter Welzijn’ op hun verpakkingen. Vorige week stond het logo centraal in een aflevering van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde. De Dierenbescherming, bekend van het ‘Beter Leven’-keurmerk, uitte zich kritisch over Beter Welzijn. Het zou verwarrend zijn voor consumenten...

Dierenwelzijnscheck: Japanse Wagyu burger dieronvriendelijker dan Nederlandse variant

Dierenwelzijnscheck: Japanse Wagyu burger dieronvriendelijker dan Nederlandse variant

DierenwelzijnsCheck deed onderzoek naar het vlees van burgertenten in Amsterdam. Volgens de organisatie scoort meer dan de helft een onvoldoende op het gebied van dierenwelzijn. Daarnaast concludeert de organisatie dat Japans Wagyu vlees onterecht een goede reputatie heeft.