Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Keurmerken_top keurmerken milieu centraal

Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor , een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Keurmerken op het gebied van dierenwelzijn blijken het populairst. Meer dan vier op de tien (42%) Nederlanders vinden dit soort keurmerken belangrijk. Eén op de drie vindt keurmerken rondom natuur en milieu (32%) en keurmerken voor eerlijke handel (32%) belangrijk. Voor zowel keurmerken voor het welzijn van dieren (+5%) en natuur en milieu (+5%) geldt dat het belang ten opzichte van 2016 is gestegen.

Max Havelaar meest bekend
Van alle keurmerken is Max Havelaar de bekendste. Het keurmerk voor eerlijke handel is bekend bij acht op de tien (80%) Nederlanders. Ruim zeven op de tien (72%) consumenten zijn bekend met het Beter Leven Keurmerk en ruim zes op de tien (63%) met het EKO Keurmerk. Voor het Beter Leven Keurmerk geldt dat de naamsbekendheid ten opzichte van 2016 is gestegen met 16%.

Keurmerken op vers belangrijkste
Consumenten kopen vooral verse producten met een keurmerk. Zij kopen vooral vlees en vis met keurmerk gekocht (62%). Dit sluit aan bij het belang van dierenwelzijn onder consumenten. Ook verse groenten en fruit (47%) en zuivel (41%) zijn populair onder de gekochte keurmerkproducten.

Bron: Smart Food Monitor

Lees ook
Klokkenluider NVWA: ‘Mobiel slachthuis leidt tot onnodig lijden’

Klokkenluider NVWA: ‘Mobiel slachthuis leidt tot onnodig lijden’

De mobiele slachthuizen, die sinds dit jaar als proef worden ingezet om kreupele of gewonde koeien ‘thuis’ te slachten, zouden leiden tot onnodig dierenleed. Dat hebben kritische NVWA-medewerkers anoniem aan RTL Nieuws laten weten. In de provincies Friesland, Groningen en Drenthe worden sinds januari 4 ‘Mobiele Dodingsunits’ ingezet om...

Albert Heijn en McDonald's over hun kippen en de lat van Wakker Dier

Albert Heijn en McDonald's over hun kippen en de lat van Wakker Dier

Voor de Liegebeest-campagne van dit jaar nomineerde Wakker Dier 5 bedrijven. In eerdere jaren konden bedrijven door hun reclame-uitingen aan de nominatie 'ontsnappen'. Dit jaar lijkt Wakker Dier bedrijven en supermarkten in de hoek te drijven: legt Wakker Dier de lat te hoog? We vroegen het na bij de genomineerden.

Groter aanbod gecertificeerde vis in supermarkt

Groter aanbod gecertificeerde vis in supermarkt

Het aanbod van gecertificeerde vis in de Nederlandse supermarkten is verder vergroot. In de categorieën vers, diepvries en conserven draagt bijna driekwart (74 procent) van de visproducten het MSC- of ASC-keurmerk voor duurzaam gevangen of verantwoord gekweekte vis. Vorig jaar was dat nog 70 procent. Dat blijkt uit de analyse ‘Stand...