Miko Pac overgenomen door Paccor

mikopac

Paccor, Duitse producent van verpakkingsmiddelen, neemt de verpakkingsdivisie van het Belgische bedrijf Miko over.

Miko is koffieservice- en kunststofverpakkingenspecialist. De verpakkingstak heet Miko Pac en produceert kunststof verpakkingen voor onder andere kant-en-klaarmaaltijden, ijs en margarine. Het bedrijf heeft ongeveer 500 werknemers en productievestigingen in België, Polen en Indonesië. Miko Pacs verkoopkantoren zijn gevestigd in Frankrijk en Duitsland.

Het operationeel beheer van Miko Pac blijft na de overname in handen van de voormalige mede-eigenaars en gedelegeerd bestuurders Kristof Michielsen en Karl Hermans. Na goedkeuring door de mededingingsautoriteiten is de planning dat de transactie in Q2 van 2021 afgerond wordt. De partijen maken in het persbericht niet bekend welke bedragen er met de overname gemoeid zijn.

In het persbericht legt Frans van Tilborg, CEO van Miko, uit hoe het bedrijf is ontstaan en ontwikkeld: “De Miko-groep bestaat uit twee afdelingen, namelijk koffieservice en kunststofverwerking. Historisch is er een duidelijk verband. De éénkopskoffiefilter die Miko midden vorige eeuw lanceerde bestond voor een groot gedeelte uit kunststof. Daaruit groeide Miko Pac, dat kunststofverpakkingen produceert voor voeding en home-care."

De afdelingen zijn inmiddels volledig zelfstandig, met ieder haar eigen investeringsnoden. "We beschikken echter maar over één investeringsportefeuille en deze is onvoldoende geworden om beide uit de kluiten gewassen afdelingen toe te laten hun eigen groeiambities waar te maken en correct in te spelen op de nieuwe markttendensen."

Paccor heeft 3000 werknemers, zestien vestigingen en draait een omzet van 600 miljoen. Van Tilborg: "Het is succesvol in dezelfde marktsegmenten als Miko Pac, met een breed assortiment, een ruim scala aan productietechnieken en R&D-initiatieven. Dit alles zal de commerciële slagkracht van Miko Pac ten goede komen en kansen scheppen om onze groeiambities onverminderd waar te maken.”

Ondertussen focust Miko zich volledig op haar koffieservice-activiteiten. Zo nam het bedrijf eerder in maart 2021 nog een 25% aandeel in MAAS, Nederlandse specialist in koffie vending.

Lees ook
De uitdaging van navulbare verpakkingen

De uitdaging van navulbare verpakkingen

Met de opmars van verpakkingsvrije supermarkten wegen consumenten vaker zelf producten af. Welke stappen moeten fabrikanten zetten om consumenten te verzekeren dat ze de juiste prijs betalen voor de goederen die ze op de weegschaal leggen?

Vion investeert miljoenen in oosten van Duitsland

Vion investeert miljoenen in oosten van Duitsland

Vion Food Group investeert miljoenen in Duitsland. De vleesproducent lanceert ‘Regio-Express’ in nieuwe deelstaten en breidt de vestiging in Thüringen uit.

Brand in loods van eierdozenfabrikant Huhtamaki

Brand in loods van eierdozenfabrikant Huhtamaki

Bij verpakkingsfabrikant Huhtamaki in Franeker is een loods met eierdozen afgebrand. Daarbij zijn miljoenen eierdozen vernietigd. De brand vond plaats in de vroege ochtend van 14 augustus.