Milieu Centraal promoot groenten

Milieu Centraal is de campagne ‘Groenten in de hoofdrol’ gestart, om mensen te stimuleren groenten de basis van elke maaltijd te laten zijn.

Milieu Centraal stelt dat het een groot milieueffect kan hebben als consumenten worden gestimuleerd groenten de basis van elke maaltijd te laten zijn, in plaats van vlees. "Een gemiddelde maaltijd van Nederlanders bestaat voor 70 procent uit groenten en aardappels, pasta, of andere graanproducten en voor 30 procent uit vlees of vis. Nederlanders eten te weinig groenten; zo´n 127 gram groente per dag. Door onze maaltijd iets aan te passen naar 80 procent plantaardige producten (waarbij de toename hem zit in de groente; dit komt neer op 170 gram groente per dag) en 20 procent vlees of vis, kan al veel klimaatwinst worden geboekt."

Klimaatwinst

Volgens berekeningen van Milieu Centraal is de klimaatwinst 470 kilo CO2 per jaar. "Dat is 9 procent van de totale jaarlijkse CO2 uitstoot van het eten van een huishouden van 2 personen. Of, nog concreter: daarvan kun je 7 jaar koken op een elektrische kookplaat of 5 jaar je koelkast aan laten staan. Milieu Centraal gaat bij deze berekening uit van 2 personen, die elke avondmaaltijd 80 procent plantaardige producten en 20 procent vlees of vis eten."

Uit onderzoek van het GroentenFruit Huis blijkt dat bijna een vijfde van de mensen meer groenten zal gaan eten als in recepten meer groenten worden gebruikt. Chefs en foodies werkten daarom mee aan de campagne met recepten om groente de hoofdrol te geven. Loethe Olthuis (de Volkskrant), Bas Cloo (Dutch Cuisine) en Linda Peek (lekkeretenmetlinda.nl) en peulvruchtencampagne de Blije Boon maakten lekkere recepten met koolrabi, spinazie, bloemkool en tuinboontjes.

Campagne

In juni staat elke week een andere groente in de hoofdrol. Van elke groentesoort zijn meerdere recepten verkrijgbaar. De recepten worden zo breed mogelijk verspreid en/of bereid door de partners die aan de campagne meedoen. Groenten in de hoofdrol wordt ondersteund door een groot aantal partijen, waaronder: supermarktketen EMTE, cateraar VITAM, Koninklijke Horeca Nederland, stichting Natuur & Milieu, GroentenFruit Huis, groenteleverancier Smeding, Dutch Cuisine, en de Blije Boon.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Meer over
Lees ook
HAK opent nieuwe, flexibele stazakkenfabriek

HAK opent nieuwe, flexibele stazakkenfabriek

Groentefabrikant HAK heeft een nieuwe fabriek in gebruik genomen in het Brabantse Giessen. De nieuwe, flexibele productielijn is in staat volautomatisch stazakken van verschillende formaten en met verschillende producten af te vullen. De nieuwe fabriek is bedoeld voor stazakken variërend van 100 ml tot 2 liter, dus porties voor 1 persoon tot grootverbruik...

Minister Schouten opent Dutch Agri Food Week

Minister Schouten opent Dutch Agri Food Week

Minister Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) gaf op 5 oktober het startsein voor Dutch Agri Food Week tijdens het publieksevenement de Grootste Groentekraam op het Plein in Den Haag. Dutch Agri Food Week is in vier jaar tijd uitgegroeid tot het grootste agrifood evenement van Nederland met 175 evenementen op meer dan 1000 locaties. Het...

Startup No Fairytales komt met tortilla tosti

Startup No Fairytales komt met tortilla tosti

De voedingsmiddelenstartup No Fairytales breidt hun assortiment flink uit. De producent van groentetortilla’s komt met een nieuwe smaak in hun tortillalijn en nieuwe kant-en-klaar producten in de schappen, waaronder de tortilla tosti. No Fairytales heeft een nobel streven: het voor iedereen gemakkelijker maken om iets meer groenten te eten. Oprichtster...