Miljardenverlies voor Kraft Heinz

heinz

Kraft Heinz moet 2018 afsluiten met een miljardenverlies. Afgelopen donderdag meldde het bedrijf dat het $15,4 miljard moest afboeken op de waarde van een aantal merken, vanwege aanpassing van de goodwill.

Met name de merken Kraft en Oscar Mayer was in de boeken een te hoge waarde toebedeeld, zo meldde het bedrijf afgelopen donderdag. Daarom moest het bedrijf in totaal meer dan vijftien miljard dollar afschrijven en leed het over 2018 een verlies van $12,6 miljard. Bovendien maakte Kraft Heinz zelf bekend dat het wordt gedagvaard door de Amerikaanse beurswaakhond SEC, vanwege mogelijke onregelmatigheden in de boekhouding.

Aandelenkoers

Op de Amerikaanse beurs sloeg het nieuws in als een bom. Op vrijdag verloor Kraft Heinz maar liefst een kwart van zijn beurswaarde. De aandelenkoers van Kraft Heinz stond toen op zo'n 35 dollar. Het is een opvallend pijnlijk moment voor het bedrijf dat twee jaar geleden nog een verrassingsbod deed op Unilever en toen nog als safe bet werd gezien voor beleggers. Toen stond de koers nog op bijna 100 dollar.

Naar de bodem

Kraft en Heinz, beiden in handen van de Braziliaanse investeerdersgroep 3G Capital en Amerikaanse investeerder Warren Buffet, werden in 2015 samengevoegd. Nieuw management stelde orde op zaken met meedogenloze bezuinigingen, en de winstmarge op de producten van Kraft Heinz schoot omhoog.

De eerste zorgen ontstonden vorig jaar al, toen de omzet van het concern stabiel bleef. Veel te bezuinigen was er niet meer. Critici vroegen zich af of het management wel oog had voor de veranderende eetgewoonten van de consument, zo schrijft Trouw. Die neigen steeds meer naar gezonde producten terwijl de merken Kraft en Oscar Mayer, waarvan de waarde nu flink is verminderd, vooral sterk bewerkt voedsel produceren. 

Meer over
Lees ook
Nieuwe CEO voor Kraft Heinz

Nieuwe CEO voor Kraft Heinz

Vanaf 1 juli 2019 gaat Kraft Heinz verder met een nieuwe CEO. De huidige topman, Bernando Hees, maakt plaats voor Miguel Patricio, de vroegere marketingdirecteur van AB InBev. Het is niet gek dat Kraft Heinz verder gaat met een nieuwe topman. Het bedrijf meldde eerder dit jaar dat zij het jaar 2018 hebben afgesloten met een miljardenverlies. In het...

IFFI Masterclass suikerreductie

IFFI Masterclass suikerreductie

Suikerreductie wordt steeds belangrijker in de levensmiddelenindustrie. Niet alleen de consument vraagt erom, maar ook retailers. Suiker weglaten is echter niet zo eenvoudig. Er bestaat geen product die suiker in alle voedingsmiddelen kan vervangen. Om kennis en ervaringen uit te wisselen, hield IFFI (Ingredients For Food Innovators) 28 en 29 juni een...

Stapsgewijs suiker reduceren

Stapsgewijs suiker reduceren

Kraft Heinz is al meer dan dertig jaar bezig met het reduceren van suiker en zout in haar producten. Lange tijd deed men dit enkel met kleine stapjes, om consumenten langzaam te laten wennen aan een nieuwe smaak. Voor een aantal klassiekers, iconische producten, geldt dit nog steeds. Daarnaast is een nieuwe strategie ontwikkeld, waarbij het suiker-...