Milka en Mona genomineerd voor online merkbeleving

Milka, Mona en Nivea zijn genomineerd in de categorie merk met de sterkste online merkbeleving bij de jaarlijkse FNLI Merk van het Jaar verkiezing. Ook de andere genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2016 zijn bekendgemaakt.

De awards worden uitgereikt om de waardering van de Nederlandse supermarktklant uit te drukken. In totaal 88 merken zijn in een GfK-consumentenonderzoek onder ruim 11.000 shoppers beoordeeld op kwaliteit, innovatie en expressiviteit.

Doorslaggevend

“Maar liefst 60 procent van de consumenten zegt dat de ervaringen met het merk doorslaggevend zijn in de aankoopbeslissing van een specifiek product of service”, vertelt Michèle van Waterschoot van GfK.

Er zijn diverse categorieprijzen. Merken die genomineerd zijn, maken alle kans om de overall titel Merk van het Jaar 2016 in de wacht te slepen.

Online steeds belangrijker

De categorie ‘online merkbeleving’ doet mee omdat online in de mediamix steeds belangrijker wordt. Voor het meten gebruikt de FNLI een model van GfK, dat uitgaat van de ervaring (positief dan wel negatief) van de shopper, en de mate van indruk die het merk gemaakt heeft met zijn ‘online touchpoints’.

De winnaar, het krachtigste levensmiddelenmerk van 2016, heeft de hoogste score op gemeten merkkracht en merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2015.

Genomineerden

De genomineerden voor 2016 zijn:

  • Alcoholische dranken: Grolsch, Hertog Jan, Jupiler
  • Non-alcoholische dranken (exclusief zuivel): Douwe Egberts, Pickwick, Zonnatura
  • Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: Bolletje, Milka, Verkade
  • Kruidenierswaren overig: Koopmans, Nutrilon, Unox
  • Zuivel, kaas en geelvetten: Alpro, Chocomel, Mona
  • Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Aviko, Johma, Mora
  • Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Dreft, Nivea, Pampers

Jupiler, Zonnatura, Verkade, Unox, Alpro en Johma zijn dit jaar nieuwkomers. Zij waren in 2015 niet genomineerd. Verkade won de Merk van het Jaar award al wel in 2008, 2010 en 2011

De winnaars worden bekendgemaakt op 13 oktober tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst in DeFabrique in Utrecht.

Lees ook:

Lees ook
FNLI: “Infrastructuur om impuls te geven aan energietransitie ontbreekt”

FNLI: “Infrastructuur om impuls te geven aan energietransitie ontbreekt”

Donderdag 24 maart hebben brancheverenigingen FNLI en VNP namens negen industriële sectoren de Cluster Energie Strategie (CES) van aangeboden aan minister Rob Jetten voor Klimaat en Energie. Het rapport beschrijft hoe deze sectoren de uitstoot van CO2 willen verminderen en wat daarvoor nodig is. Volgens de verenigingen sluiten de huidige randvoorwaarden...

Branchevereniging VNV aangesloten bij FNLI

Branchevereniging VNV aangesloten bij FNLI

De Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV) heeft zich aangesloten bij de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Maarten Elsinga, CEO Zwanenberg Food Group gaat VNV vertegenwoordigen in het FNLI-bestuur.

Tienpuntenplan  2019 - 2025 FNLI

Tienpuntenplan 2019 - 2025 FNLI

De levensmiddelenindustrie is van oudsher een spil in de circulaire economie. Samen met boeren, veevoederproducenten en steeds meer bedrijven maken de leden van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) werk van een zo hoogwaardig mogelijke inzet van biotische en abiotische materialen/stromen.