Milka en Mona genomineerd voor online merkbeleving
Milka, Mona en Nivea zijn genomineerd in de categorie merk met de sterkste online merkbeleving bij de jaarlijkse FNLI Merk van het Jaar verkiezing. Ook de andere genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2016 zijn bekendgemaakt.
De awards worden uitgereikt om de waardering van de Nederlandse supermarktklant uit te drukken. In totaal 88 merken zijn in een GfK-consumentenonderzoek onder ruim 11.000 shoppers beoordeeld op kwaliteit, innovatie en expressiviteit.
Doorslaggevend
“Maar liefst 60 procent van de consumenten zegt dat de ervaringen met het merk doorslaggevend zijn in de aankoopbeslissing van een specifiek product of service”, vertelt Michèle van Waterschoot van GfK.
Er zijn diverse categorieprijzen. Merken die genomineerd zijn, maken alle kans om de overall titel Merk van het Jaar 2016 in de wacht te slepen.
Online steeds belangrijker
De categorie ‘online merkbeleving’ doet mee omdat online in de mediamix steeds belangrijker wordt. Voor het meten gebruikt de FNLI een model van GfK, dat uitgaat van de ervaring (positief dan wel negatief) van de shopper, en de mate van indruk die het merk gemaakt heeft met zijn ‘online touchpoints’.
De winnaar, het krachtigste levensmiddelenmerk van 2016, heeft de hoogste score op gemeten merkkracht en merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2015.
Genomineerden
De genomineerden voor 2016 zijn:
- Alcoholische dranken: Grolsch, Hertog Jan, Jupiler
- Non-alcoholische dranken (exclusief zuivel): Douwe Egberts, Pickwick, Zonnatura
- Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: Bolletje, Milka, Verkade
- Kruidenierswaren overig: Koopmans, Nutrilon, Unox
- Zuivel, kaas en geelvetten: Alpro, Chocomel, Mona
- Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Aviko, Johma, Mora
- Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Dreft, Nivea, Pampers
Jupiler, Zonnatura, Verkade, Unox, Alpro en Johma zijn dit jaar nieuwkomers. Zij waren in 2015 niet genomineerd. Verkade won de Merk van het Jaar award al wel in 2008, 2010 en 2011
De winnaars worden bekendgemaakt op 13 oktober tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst in DeFabrique in Utrecht.
Lees ook:
Meer over
Lees ook
Voedingsmiddelensector behoudt sterke economische positie
Op 14 oktober presenteerde de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) tijdens hun jaarbijeenkomst de Monitor Levensmiddelenindustrie 2021. Daaruit blijkt dat de voedingsmiddelensector haar sterke economische positie behoudt, ook na een turbulent 2020.
Start campagne FoodAwards 2021
Jaarlijks reikt Foodpersonality de FoodAwards uit aan de beste introducties van A-merken in het voorgaande jaar. De campagne voor de 33e editie van de Awards is begonnen. Welke introducties uit ‘coronajaar’ 2020 verdienen een FoodAward?
Levensmiddelen- en verpakkingsindustrie presenteren klimaatplannen
Het ‘Zesde Cluster’, waar de levensmiddelenindustrie- en verpakkingsindustrie tot behoren, presenteerden hun klimaatplannen aan minister Wiebes, van Economische Zaken en Klimaat. Hierin maakt de industrie duidelijk hoe zij gaat verduurzamen en wat daarvoor nodig is van de kant van de Nederlandse overheid.