Milka en Mona genomineerd voor online merkbeleving

Milka, Mona en Nivea zijn genomineerd in de categorie merk met de sterkste online merkbeleving bij de jaarlijkse FNLI Merk van het Jaar verkiezing. Ook de andere genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2016 zijn bekendgemaakt.

De awards worden uitgereikt om de waardering van de Nederlandse supermarktklant uit te drukken. In totaal 88 merken zijn in een GfK-consumentenonderzoek onder ruim 11.000 shoppers beoordeeld op kwaliteit, innovatie en expressiviteit.

Doorslaggevend

“Maar liefst 60 procent van de consumenten zegt dat de ervaringen met het merk doorslaggevend zijn in de aankoopbeslissing van een specifiek product of service”, vertelt Michèle van Waterschoot van GfK.

Er zijn diverse categorieprijzen. Merken die genomineerd zijn, maken alle kans om de overall titel Merk van het Jaar 2016 in de wacht te slepen.

Online steeds belangrijker

De categorie ‘online merkbeleving’ doet mee omdat online in de mediamix steeds belangrijker wordt. Voor het meten gebruikt de FNLI een model van GfK, dat uitgaat van de ervaring (positief dan wel negatief) van de shopper, en de mate van indruk die het merk gemaakt heeft met zijn ‘online touchpoints’.

De winnaar, het krachtigste levensmiddelenmerk van 2016, heeft de hoogste score op gemeten merkkracht en merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2015.

Genomineerden

De genomineerden voor 2016 zijn:

  • Alcoholische dranken: Grolsch, Hertog Jan, Jupiler
  • Non-alcoholische dranken (exclusief zuivel): Douwe Egberts, Pickwick, Zonnatura
  • Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: Bolletje, Milka, Verkade
  • Kruidenierswaren overig: Koopmans, Nutrilon, Unox
  • Zuivel, kaas en geelvetten: Alpro, Chocomel, Mona
  • Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Aviko, Johma, Mora
  • Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Dreft, Nivea, Pampers

Jupiler, Zonnatura, Verkade, Unox, Alpro en Johma zijn dit jaar nieuwkomers. Zij waren in 2015 niet genomineerd. Verkade won de Merk van het Jaar award al wel in 2008, 2010 en 2011

De winnaars worden bekendgemaakt op 13 oktober tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst in DeFabrique in Utrecht.

Lees ook:

Lees ook
Eerste FNLI-award gaat naar Suiker Unie

Eerste FNLI-award gaat naar Suiker Unie

Tijdens de jaarbijeenkomst van branchevereniging FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie) op donderdag 10 oktober werd voor het eerst de FNLI-award uitgereikt. Uit drie genomineerden kreeg Ad Jansen van Suiker Unie uiteindelijk de prijs in handen vanwege het project ‘Onderweg op 100% eigen groen gas’. Jansen, stafmedewerker...

Marian Geluk: 'Ik vond onderzoek doen eigenlijk niet zo leuk'

Marian Geluk: 'Ik vond onderzoek doen eigenlijk niet zo leuk'

Marian Geluk werkt inmiddels twee jaar als directeur voor de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI). EVMI sprak haar in de week van haar jubileum over innovatie, ervaringen in het buitenland en de rol van de FNLI bij maatschappelijke kwesties. Op 1 mei vierde Marian Geluk haar tweejarig jubileum bij de FNLI. Hoewel, een feestje is er...

FNLI hekelt klimaatakkoord

FNLI hekelt klimaatakkoord

De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) uit zich kritisch over het vorige week gepresenteerde Klimaatakkoord. Het akkoord sluit niet aan op de praktijk in de voedselindustrie die daardoor wordt benadeeld ten opzichte van andere industrieën, zegt de branchevereniging. De voedselsector is een van de sectoren die de grootste...