Milka en Mona genomineerd voor online merkbeleving

Milka, Mona en Nivea zijn genomineerd in de categorie merk met de sterkste online merkbeleving bij de jaarlijkse FNLI Merk van het Jaar verkiezing. Ook de andere genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2016 zijn bekendgemaakt.

De awards worden uitgereikt om de waardering van de Nederlandse supermarktklant uit te drukken. In totaal 88 merken zijn in een GfK-consumentenonderzoek onder ruim 11.000 shoppers beoordeeld op kwaliteit, innovatie en expressiviteit.

Doorslaggevend

“Maar liefst 60 procent van de consumenten zegt dat de ervaringen met het merk doorslaggevend zijn in de aankoopbeslissing van een specifiek product of service”, vertelt Michèle van Waterschoot van GfK.

Er zijn diverse categorieprijzen. Merken die genomineerd zijn, maken alle kans om de overall titel Merk van het Jaar 2016 in de wacht te slepen.

Online steeds belangrijker

De categorie ‘online merkbeleving’ doet mee omdat online in de mediamix steeds belangrijker wordt. Voor het meten gebruikt de FNLI een model van GfK, dat uitgaat van de ervaring (positief dan wel negatief) van de shopper, en de mate van indruk die het merk gemaakt heeft met zijn ‘online touchpoints’.

De winnaar, het krachtigste levensmiddelenmerk van 2016, heeft de hoogste score op gemeten merkkracht en merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2015.

Genomineerden

De genomineerden voor 2016 zijn:

  • Alcoholische dranken: Grolsch, Hertog Jan, Jupiler
  • Non-alcoholische dranken (exclusief zuivel): Douwe Egberts, Pickwick, Zonnatura
  • Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: Bolletje, Milka, Verkade
  • Kruidenierswaren overig: Koopmans, Nutrilon, Unox
  • Zuivel, kaas en geelvetten: Alpro, Chocomel, Mona
  • Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Aviko, Johma, Mora
  • Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Dreft, Nivea, Pampers

Jupiler, Zonnatura, Verkade, Unox, Alpro en Johma zijn dit jaar nieuwkomers. Zij waren in 2015 niet genomineerd. Verkade won de Merk van het Jaar award al wel in 2008, 2010 en 2011

De winnaars worden bekendgemaakt op 13 oktober tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst in DeFabrique in Utrecht.

Lees ook:

Lees ook
Nestlé kiest voor Nutri-Score

Nestlé kiest voor Nutri-Score

Voedingsmiddelenconcern Nestlé zet nog dit jaar het voedselkeuzelogo Nutri-Score op alle voedselproducten die het in Europa op de markt brengt. Dat meldt de multinational vandaag in een persbericht. De uitrol van het in opdracht van de Franse regering ontwikkelde voedselkeuzelogo Nutri-Score zal beginnen in landen die de Nutri-Score...

FNLI: ‘Geen oorzakelijk verband tussen sterke bewerking en gewichtstoename’

FNLI: ‘Geen oorzakelijk verband tussen sterke bewerking en gewichtstoename’

Een groep onderzoekers onder leiding van Kevin Hall publiceerde deze maand een onderzoek met snoeiharde conclusies: sterk bewerkt voedsel zou de oorzaak zijn van de gewichtstoename onder de bevolking. EVMI vroeg de FNLI om een reactie. De branchevereniging erkent de resultaten, maar wil wel het een en ander nuanceren. ‘De titel van het...

FNLI presenteert plan voor duurzame verpakkingen

FNLI presenteert plan voor duurzame verpakkingen

De FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie) publiceerde deze week een concreet plan om verpakkingen in de levensmiddelensector te verduurzamen. Het zogenoemde Brancheverduurzamingsplan 2019-2025 moet vooral de achterblijvers een stap verder helpen. Een 'instapmodel' noemt de FNLI het plan, dat op het eerste gezicht degelijk en concreet...